BA.no er i dag den største heleide nettavisen i A-pressen. Og ifølge redaktør Anders Nyland skal den fortsette å være det. Foto: Paul S. Amundsen

– Skal ikke spare oss til fant

Journalisten spurte tre redaktører i A-pressen om fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

A-pressen skal gjennom en kraftig omstilling for å møte de tøffe tidene. Samtidig skal mediekonsernet fokusere på nett. Journalisten ringte til noen av redaktørene i konsernet, de som skal gjennomføre dette, for å høre hva de hadde å si.

Telemarksavisa er ikke lenger noen nummer to-avis i Telemark. Snarere er den nesten like stor som konkurrenten Varden. TA har også etablert seg som ledende på nett i sitt nedslagsfelt.

Happy

– Vi er veldig happy med at vi har det ledende nettstedet i Telemark. Så vi har tatt den posisjonen på nett før vi har klart det på papir. Slik jeg opplever eierne våre, er de primært opptatt av at vi skal ta markedsandeler fremfor å spare oss til fant. Jeg føler vi har god dialog med eierne om dette. Vi skal ha en slagkraftig avis, sier ansvarlig redaktør Ove Mellingen.

Han forteller at man i Skien alltid er i omstilling og understreker at det ikke er en floskel.

– Vi snur på steinene hele tiden. Så langt har vi ikke sagt opp folk, og vi forsøker å gjøre alt for å unngå eller begrense oppsigelser til et minimum. Noen frivillige og naturlige avganger vil det bli, forteller Mellingen.

Spydspiss

I Bergensavisen sitter Anders Nyland og forbereder kutt. 25 årsverk må fjernes og selskapet som eier BA-huset vurderes solgt. For Nyland var det lite som var nytt i meldingen som gikk ut fra konsernledelsen fredag formiddag.

Det var i hvert fall ikke overraskende, men vi kjenner ikke detaljer av den typen som er gitt i dag på forhånd, sier han.

BA.no er i dag den største heleide nettavisen i A-pressen. Og det skal den fortsette å være, skal vi tro Nyland.

– Hvordan skal dere få til det?

– Det har vi tenkt mye på. BA skal bidra i stor grad og har planer om å ligge helt i front i A-pressens digitale satsing, men hvordan vi skal få til det, har jeg ikke tenkt å fortelle deg nå. Vi har vært en spydspiss i A-pressen, og det har vi tenkt å fortsette med.

Journalistikk

I Stavanger har kuttene før jul i fjor, ifølge sjefredaktør Bjørn G. Sæbø, ført til at Rogalands Avis ligger på budsjett.

– Vi har naturligvis hatt kraftig svikt i inntektene i år, men vi har stort sett greid å ta kostnader underveis, dermed ligger vi greit an i forhold til budsjettene. Det er ingenting som tyder nå på at det må komme nye runder, sier Sæbø.

Redaktøren sier det viktigste er å skjerme innholdet og at det er også budskapet fra konsernledelsen.

– Vi konsentrerer oss om å drive med journalistikk. Alt annet blir sekundært.

På nett har man i Stavanger litt å hente inn. Avisa har tre årsverk knyttet opp mot nettproduksjon, men de leverer samtidig til papir. Sæbø sier at de må henge med på nett fremover.

– Men vi tjener ikke penger på nett, det gjør vi på papir, så det blir en hårfin balanse. Jeg tror vår digitale fordel fremover er A-pressens satsing på sosiale medier gjennom Origo, det gir oss et konkurransefortrinn.

Powered by Labrador CMS