Anbefaler antityveri-verktøy

– Ta kontroll over eget innhold, råder Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hvis du ikke bryr deg om innholdet ditt – hvorfor skulle andre bry seg, spør MBL i sitt ukentlige nyhetsbrev.

MBL/NettForum, som er MBLs gruppering for digitale medier og organisasjonen for innholdsleverandørene på nett i Norge, anbefaler nå sine medlemmer i å ta i bruk bransjeverktøyet ACAP (Automated Content Access Protocol). Systemet, som er utviklet av mediebransjen, kan ifølge MBL hindre stjeling og misbruk av stoff på nettet.

Bare Aftenposten

I juli hadde i alt 1.247 nettsteder knyttet seg opp til ACAP, opplyser MBL. Til nå er Aftenposten eneste norske avis som har implementert ACAP.

– Enkelt forklart er ACAP et system som åpner for nye forretningsmodeller for nettinnhold, og et redskap som forteller søkemotorer og andre hvilke regler som gjelder for bruk av innhold fra et nettsted, sier MBLs fagsjef for digitale medier, Geir Engen. Han regner med at flere nettsteder snart vil følge etter Aftenposten.

Store ambisjoner

Selv om ikke ACAP er anerkjent av de store søkemotorene ennå, mener MBL/Nettforum at den politiske effekten ved at en hel innholdsbransje samler seg om ACAP vil bli svært effektfull.

Det er de internasjonale bransjeorganisasjonene European Publishers` Council, World Association of Newspapers (WAN) og International Publishers Association som i fellesskap har utviklet ACAP for å gi innholdseierne større kontroll over eget innhold.

ACAP jobber aktivt for å knytte store søkemotorer som Google og andre opp mot systemet.

Powered by Labrador CMS