Illustrasjonsbilde fra NRK under en av valgsendingene i år. Foto: Birgit Dannenberg

Advarer NRK

Det er ikke bare de kommersielle TV-kanalene som bryter sponsorregler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I en melding fra Medietilsynet blir NRK advart for brudd på kringkastingslovens regler om identifisering av sponsorer.

Tilsynet er kommet til at NRK brøt reglene under overføringen fra NM på ski 2009.

Ikke nøytral.

– Det ble avdekket mulige uidentifiserte sponsorsammenhenger mellom selskapet Polar og NRK. Det ble også stilt spørsmål rundt utformingen av sponsorpresentasjonen av selskapet Glava, skriver tilsynet sin melding og understreker at slike presentasjoner etter reglene skal være nøytrale.

Etter at tilsynet kontaktet NRK, ble det meldt tilbake at det ikke er noe sponsorsamarbeid mellom Polar og NRK. Kringkastingen slo da samtidig fast at visningen av Polar-logoen i sendingene ikke var i samsvar med kringkastingsloven og stanset praksisen så langt det lot seg gjøre.

Tilsynet slår også fast at Glavas sponsorplakat ikke var nøytralt presentert og har derfor valgt å sanksjonere NRK i form av en advarsel.

Powered by Labrador CMS