Reklamesvikten går verst ut over dagsavisene. Illustrasjonsfoto: Espen Moe

Voldsom reklamesvikt

Nesten én milliard mindre i reklameomsetning så langt i år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Augusttallene fra Medierådgivernes Interesseorganisasjon (MIO) ga bransjen et glimt av lys i enden av tunnelen. I slutten av september tyder mye på at det var et stearinlys som slukket med et blaff.

Ingen av de tradisjonelle mediekanalene går fram i perioden. Samlet går mediebyråenes reklameomsetning tilbake med 15,5 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

Dermed er det ved utgangen av september blitt omsatt reklame fra mediebyråene for 4,889 milliarder kroner, mot 5,788 milliarder ved samme tid i fjor.

I ruta

Verst går det utover dagsavisene. Her har medierådgiverne så langt i år plassert 1,437 milliarder kroner. Ved samme tid i fjor var summen på 1,744 milliarder.

Dagspressen fortsetter også å miste andeler av totalomsetningen og har nå like under 29,4 prosent, mot 30,1 i fjor.

Heller ikke i tv-ruta går det altfor bra. Mens kommersielt TV fikk 1,766 milliarder kroner i løpet av perioden i fjor, er dette tallet redusert med 265 milioner kroner ved samme tid i år.

I motsetning til dagspressen øker fjernsynsbransjen likevel sin markedsandel med 0,2 prosent til 30,7 prosent.

Online

Internett har gjennom de seinere årene hatt en formidabel vekst på samtlige rapporter som måler reklameomsetning. I septembertallene fra MIO går nettbransjen kraftig tilbake.

Ved samme tid i fjor omsatte nettmediene for 712 millioner kroner. Tallet er redusert med 80 millioner kroner i år. En svikt på 11 prosent.

Nettbransjen øker sin markedsandel fra 12,3 til 12,9 prosent sammenlignet med fjoråret.

Radio mistet 40 millioner kroner av omsetningen, sammenlignet med fjoråret, og endte på 226 millioner kroner. Markedsandelen til mediekanalen er mer eller mindre uendret sammenlignet med fjoråret.

Periodisk

Ukepressen er etter kinobransjen den medieplattformen som prosentvis går mest tilbake. 25,4 prosent av omsetningen er tapt i perioden, dersom man sammenligner med samme periode i fjor.

Omsetningen sank med nesten 72 millioner kroner til 210 millioner.

Fagpressen går prosentmessig 21 prosent tilbake og har så langt i år omsatt for 61 millioner kroner.

De to har henholdsvis 4,3 og 1,2 prosent markedsandeler, begge er tilbake.

Powered by Labrador CMS