Even Nordstøm. Foto: Birgit Dannenberg

Bedre i A-pressen

Kostnadskuttene virker raskere enn forventet, men inntektene svikter fortsatt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Konsernet har et brutto driftsresultat (EBITDA) i tredje kvartal på 148 millioner kroner, som er 44 millioner kroner bedre enn samme periode i fjor. Totalt er omsetningen i A-pressen i løpet av de tre første kvartalene på 3,3 milliarder kroner.

Kostnadsutviklingen er positiv for A-pressen, i den forstand at de omfattende kuttene gir resultater. På inntektssiden er det ikke noen lysning å snakke om.

Kutt gir resultater

A-pressens vedtatte kostnadskutt har en helårseffekt på 660 millioner kroner, inkludert 163 millioner kroner i TV 2. 480 millioner kroner får effekt i inneværende år.

– A-pressen har vist seg på sitt beste. Jeg er svært tilfreds med resultatet. Vi har på kort tid klart å reetablere et akseptabelt lønnsomhetsnivå i konsernet. Kostnadstiltakene har skjedd i et tempo som imponerer meg. Dette gir oss en finansiell handlefrihet. Men tiltakene er smertefulle og vanskelige for de ute i bedriftene, sa konsernsjef Even Nordstrøm på pressekonferansen fredag formiddag.

Nedgangen i annonsemarkedet fortsetter, og samlet for de første tre kvartalene er A-pressens inntekter 312 millioner kroner (8,7 prosent) lavere enn i fjor. Samtidig er driftskostnadene redusert med 263 millioner kroner (8,2 prosent).

Svikt i rubrikkannonser

Lokalavisenes papirannonseinntekter har en nedgang i tredje kvartal på 10 prosent. De tre første kvartalene er nedgangen samlet på 15 prosent.

Hovedforklaringen på nedgangen i lokalavisene er svikt i rubrikkannonser. A-pressen har mistet 100 millioner kroner på rubrikkmarkedet i år. I tredje kvartal sank inntektene fra stillings- og eiendomsannonser med henholdsvis 29 og 17 prosent.

I samme kvartalet har TV 2, som A-pressen eier 50 prosent av, opplevd en svikt på 20 prosent i reklameinntektene. denne utviklingen er ventet å fortsette, ifølge A-pressen. Styret i TV 2 vedtok i forrige uke nye kostnadskutt, på 150 millioner kroner. Det innebærer at 130 årsverk skal bort i selskapet.

TV 2 har et brutto driftsresultat på 44 millioner kroner etter årets tre første kvartaler, mot 117 millioner kroner i samme periode i 2008.

Framgang for avisene

Som følge av kostnadskuttene har A-pressens aviser hatt regnskapsmessig framgang siden juni i år. Avisene er belastet med 25 millioner kroner i omstillingskostnader. Opplagsinntektene økte med 2,5 prosent, noe som skyldes økte løssalgspriser.

– Samtidig som vi kutter er vi i stand til å gjennomføre offensive grep, blant annet produktutvikling på flere plattformer i Romerikes Blad. Det er en svært viktig avis for oss i Sør-Norge, slik Nordlys er i Nord-Norge, poengterte Nordstrøm.

At annonseinntektene for papiravisene er ned 10 prosent i tredje kvartal, betegner konsernsjefen som lite oppløftende.

– Men vi tror at vi skal kunne få noe bedre tall i november og desember, sammenlignet med samme måneder i fjor. Nedgangen på rubrikk avtar noe, sa han.

Break even i Nettavisen

Nordstrøm er godt fornøyd med utviklingen i Nettavisen, som har vært et problembarn for eierne A-pressen og Egmont.

– Vi klarte å nå break even i Nettavisen i september. Hovedforklaringen er kostnadskuttene, sier Nordstrøm, som legger til at det er bra at man har klart å finne bunnplanken for Nettavisen.

Nettavisen oppnådde en bedring i resultatet på 2,6 millioner kroner i tredje kvartal, noe som tillsvarer 50 prosent.

Svakt også i 2010

A-pressen regner med et svakt annonsemarked også i 2010.

– Vil legger til grunn en nedgang. Det gjelder på alle reklameområdene våre. Vi er veldig fokusert på konkurransesituasjonen, brukervaner og kanalforskyvninger, og å transformere utviklingen fra det analoge og over på digitale plattformer. Dette skjer helt uavhengig av finanskrisen. Vi må utvikle våre kjerneprodukter, slo Nordstrøm fast.

Powered by Labrador CMS