Foto: Birgit Dannenberg

Seks av ti vil betale for nettnyheter

Størst betalingsvilje i Europa, minst i USA og Storbritannia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En undersøkelse Boston Consulting Group har gjennomført i ni land, blant dem Norge, kan kanskje gi noen svar til mediebedrifter som vurderer å innføre betaling for redaksjonelt innhold på sine nettutgaver. Undersøkelsen avdekker, ifølge New York Times, sprikende interesse for å punge ut for nyheter på nett og mobile plattformer.

Mens over 60 prosent av de spurte internettbrukerne i en rekke vesteuropeiske land svarer at de er villige til å betale, utgjør de betalingsvillige 48 prosent i Storbritannia og USA.

5.000 ble spurt

Det har ikke lyktes Journalisten.no å komme i kontakt med ansvarlige for den norske delen av BCGs undersøkelsen. Ifølge bloggen Betatales er dette resultatene for de enkelte landene, i prosent:

Finland 66, Tyskland 63, Italia 62, Norge 60, Spania 57, Frankrike 55, Australia 50, Storbritannia 48 og USA 48.

Undersøkelsen ble utført blant et utvalg på 5.000 personer i oktober, blant dem 259 norske nettbrukere. Resultatet viser at amerikanere i gjennomsnitt er villige til å betale tre dollar i måneden for nettnyheter. Nettbrukerne i Australia svarer det samme, mens italienerne er de mest betalingsvillige i undersøkelsen med sju dollar i gjennomsnitt. Nordmenn ser ut til å ville strekke seg til fire dollar i måneden, i snitt.

Ifølge undersøkelsen er det størst betalingsvilje for lokale nyheter, stoff fra nyhetsarkiver, aktuelle nyheter og undersøkende journalistikk.

De ivrigste vil betale mest

I alle de ni landene er det paradoksalt nok folk som allerede betaler mest for nyheter, nemlig ivrige avislesere, som også viser vilje til å betale mest for nyheter på internett.

Boston Consulting Group konkluderer, på bakgrunn av svarene i undersøkelsen, med at betaling for tilgang til nyheter på nett ikke vil medføre noen betydelig vekst i mediebedriftenes inntekter. Men ettersom kostnadene ved å nå nettleserne er svært lav, kan det likevel gi en betydelig økning i selskapenes fortjeneste.

Betatales viser samtidig til en annen undersøkelse om betalingsviljen blant nettbrukere, utført av Forrester Research. Den viser motsatt resultat, at åtte av ti personer ikke er villig til å betale for innhold på nettaviser og -magasiner.

Powered by Labrador CMS