Spørsmål om kvalitet

- Journalistisk kvalitet må gjennomleve også denne krisen. Kvalitet skal være evigvarende, proklamerer NJs nestleder Thomas Spence.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Om kort tid går det ut en spørreundersøkelse på e-post til samtlige medlemmer av Norsk Journalistlag (NJ) og Norsk Redaktørforening (NR).

Undersøkelsen skal måle den redaksjonelle helsetilstanden i den enkelte redaksjon, og kretser rundt de to sentrale spørsmålene «Hva betyr journalistisk kvalitet for deg og din bedrift?» samt «Hvordan kan du bidra til å styrke den journalistiske kvaliteten?».

– Vi vet at kvalitet er under press. Færre må gjøre mer på flere plattformer på kortere tid. Denne undersøkelsen vil gi oss fakta som er nødvendige for å kunne gjøre noe konkret med situasjonen, sier Spence.

Felles front

Spørreunderssøkelsen inngår i NJ-kampanjen «Alltid kvalitet» og er et samarbeid med Norsk Redaktørforening (NR).

– Undersøkelsen har som formål både å kjempe for å styrke og bevare kvaliteten i norsk journalistikk og sette selve begrepet kvalitet under debatt, forklarer Spence.

Han har formet spørsmålene sammen med Cecilie Klem fra NJ og Nils E. Øy og Arne Jensen fra NR. Samarbeidspartner er TNS Gallup, som med sin faglige kompetanse skal bidra til at spørsmålene og svaralternativene blir mest mulig konkrete og lite synsete.

– Alle, også eierne, vil i lengden tape på dårligere redaksjonell kvalitet. Mange redaktører har ryggrad, men det er også noen som har vært litt for servile overfor eiere som setter redaksjoner under press. Håpet er at «Alltid kvalitet»-kampanjen og spørreundersøkelsen skal gi pressen en verktøykasse som er nyttig i det videre arbeidet for å sikre og bedre den redaksjonelle kvaliteten i landets mange redaksjoner, sier Spence.

Hvem, hva og hvor

Undersøkelsen vil ifølge Spence ta rundt ti minutter å besvare.

– Den tar for seg hele den journalistiske verdikjeden, fra idé via innsamling og bearbeiding av data til presentasjon og etterfølgende evaluering. Med spørsmål om hvor mange ideer som starter i redaksjonen, hvor mye kommer fra pr-aktører, hvilken tid har man til kilder og innsamling av informasjon, hvilke dører banker vi ikke på, deskenes rolle i prosessen, evalueringsrutiner og ikke minst: Hvilke farer mener vi utgjør den største trusselen mot den redaksjonelle kvaliteten?

Nyttig verktøykasse

Resultatene skal presenteres i midten av mars, rett før årets Skup-konferanse i Tønsberg. Skup har da også fått med noen egne spørsmål, med fokus på graving før og nå. NJ vil også bruke svarene til å stimulere til en konstruktiv debatt blant medlemmene.

Powered by Labrador CMS