– Lite heldig for NRK

Styreleder spør seg om NRK bør ha reklame på nettsidene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Høyres mediepolitiske talsmann Olemic Thommessen vil ha slutt på reklame på NRK.no. VG Netts sjefredaktør Espen Egil Hansen mener reklamesalget til NRK bidrar til å svekke markedet for kommersielle nettaktører.

Hansen tror at med skrantende økonomi i mediebransjen, vil både regjering og storting vil lytte i saken.

Kulturminister Anniken Huitfeldt er NRKs generalforsamling. Hun viser til at det var Bondevik II-regjeringen som åpnet for at NRK kunne ha reklame på sine nettsider. Dette ble gjort for at nettsatsingen skulle bli slagkraftig.

Styret avgjør

Kulturministeren understreker at det uansett ikke er snakk om store inntekter fra reklamesalg. Statsråden kjenner ikke til hvor mye NRK tjener på nettreklamen. Hun vet heller ikke hvor mye kringkastingen bruker på nettdelen sin.

På spørsmål om NRK bør ha reklame på sine nettsider svarer kulturministeren at det må styret ta stilling til.

– Jeg overlater avgjørelsen til dem, sier hun og legger til:

– Det er svært lite penger dette handler om. Det er ikke slik at andre nettmedier har veldig mye å hente dersom NRK dropper reklame på sine sider.

Småpenger

Argumentet om at NRKs inntekter fra nettreklamen er liten, er gjennomgående fra NRKs side.

– Poenget er at det ikke er enorme summer, men hvor store er ikke så nøye. Spørsmålet er om skal vi ha reklame eller ei, sier kommunikasjonsdirektør Sigurd Sandvin.

Også styreleder Hallvard Bakke poengterer at det ikke er snakk om betydelige inntekter.

– Nå betyr inntektene fra nettet økonomisk sett … det er jo penger, men i forhold til totalen er det utrolig lite, sier Bakke. Han poengterer at NRK heller ikke driver aktivt salg av annonseplasser.

I 2008 skal summen angivelig ha vært på åtte millioner kroner. Hva beløpet var i fjor er usikkert. Kommunikasjonsdirektør Sandvin forteller at det er NRKs policy kun å oppgi den totale summen av inntekter fra kommersielle tjenester.

Dårlig omdømme

Siden inntektene ikke er store i forhold NRKs totale inntekter og nettstedet er slagkraftig slik Bondevik-regjeringen ønsket: Hvorfor velger NRK likevel å ha reklame på sine nettsider?

– Det er et argument som går andre veien, når det ikke har noen avgjørende betydning kan man spørre hvorfor man da skal ha reklame, spesielt når mandatet er oppfylt, medgir Bakke.

Omdømmemessig sier både Bakke og Sandvin at debatten om nettreklame ikke er heldig.

– Det er helt sikkert ikke helt gunstig, men det er slik det er. Vi skal håndtere dette på best mulig måte, sier Sandvin.

– Det er klart en slik debatt er ikke heldig for NRK, vi er i prinsippet en reklamefri kanal, sier styreleder Bakke.

Rapport

På tampen av fjoråret kom Riksrevisjonen med sin rapport om forvaltningen av statlige selskap. Den bemerker kritisk at NRK Aktivum ikke har gitt sitt morselskap noen avkastning. Revisjonen spør om ikke det er mot formålet med selskapet. Etter dette har NRKs styre bedt ledelsen i Aktivum utforme en rapport om den kommersielle virksomheten i NRK.

– Det tar vi alvorlig. Og på vårt møte i mars skal vi ha en samlet gjennomgang av NRKS kommersielle virke, sier styreleder Bakke.

Powered by Labrador CMS