Positive til sammenslåing

Klubblederne i Mediehuset Digital og Edda Digital optimistiske før fusjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

A-pressen og Edda Media kunngjorde i dag at de sammen planlegger å etablere Mediehuset Tek AS. De skal slå sammen Mediehuset Digital, som tilhører A-pressen, og Edda Medias «Hardware-nettverk».

Med dette samles 14 nettsteder innen forbrukerelektronikk og telekommunikasjon i et felleseid og felleskontrollert selskap.

Satsingsfelt

Klubbleder Erik Faarlund i Edda Digital sier de i all hovedsak er positivt innstilt.

– Vi synes ikke det har vært satset nok på dette feltet mens vi har vært en del av Edda. Nå ser det ut til å bli et satsingsfelt.

Faarlund gleder seg også over å få tilbake gamle kolleger de tidligere har mistet til A-pressen. Han ser imidlertid ikke på sammenslåingen helt uten bekymring.

– Det er en utfordring at vi har noen like sider, og det gjenstår å se hvordan dette blir håndtert personalmessig.

– Frykter du nedbemanninger?

– Vi er alltid bekymret for nedbemanninger i denne bransjen. Men siden dette skal være en satsing bør det brukes ekstra ressurser på produksjon istedenfor å nedbemanne.

For mange aktører

Klubbleder Mikael Harstad Groven i Mediehuset Digital deler ikke Faarlunds bekymring.

– Vi er trygge på at alle skal beholde jobben.

Groven tror samarbeidet vil gjøre dem mer slagkraftige.

– Dette blir veldig bra og spennende og vi tar utfordringen på strak arm.

Stedfortredende ansvarlig redaktør Terje Johansen i konkurrenten Aller internett mener fusjonen ikke endrer konkurransebildet.

– Vi er markedsledende i kraft av at vi har de ledende publikasjonene, og det vil vi fortsatt være når det nye selskapet etableres. For oss er det viktigere å gi ut de få markedsledende publikasjonene på området enn å samle alle de små i én kurv. Samtidig ser vi at det blir etablert et sterkt fagmiljø, og det må vi ta på alvor.

Konserndirektør Stig W. Seljeseth i A-pressen sier bakgrunnen for samarbeidet er at det har vært altfor mange aktører i markedet, og at de har forstått at samordning er nødvendig for å lykkes. Både A-pressen og Edda Medias virksomheter på området drives i dag med underskudd.

Leder fra A-pressen

Ifølge pressemeldingen fra A-pressen og Edda Media vil sammenslåingen gi Mediehuset Tek AS rundt en halv million ukentlige brukere og nesten syv millioner sidevisninger per uke. Selskapet vil få i underkant av 40 ansatte og en omsetning på over 40 millioner kroner første driftsår. Per Øivind Skard, som i dag er daglig leder i Mediehuset Digital, vil bli daglig leder i det nye selskapet.

Mediehuset Tek AS vil bestå av disse nettstedene: Tek.no, Teknofil.no, Hardware.no, Audiovisuelt.no Akam.no, Digit.no, Amobil.no, Mobilen.no, Insidetelecom.no, Prissok.no, Prisguide.no, Bruktmarked.no, Gamer.no, Spillverket.no, Diskusjon.no og Innlegg.no.

I tillegg kommer en konferanseavdeling som består av Telecruise, Bredbåndskonferansen, Telemedia og Appworks.

Powered by Labrador CMS