PIONEER: B-fotograf Håvar Karlsen overtalte pro duksjonsteamet til å filme «Dag» med speilrefleks. Alle foto: Erik H. Urke

Filmet Antonsen med speilrefleks

TV-serien «Dag» med Atle Antonsen ble spilt inn med samme type speilreflekskamera som norske fotojournalister bruker daglig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Snart er de fleste norske fotojournalister utstyrt med speilreflekskameraer som kan filme video. Mange rører ikke den knappen på kameraet, andre lager enkle innslag for web-TV. Kvaliteten er i hvert fall god nok, skal vi tro teamet som filmet hele den norske TV-serien «Dag». Serien vies nå på TV 2 og TV 2 HD.

– Vi valgte å spille inn hele serien kun ved hjelp av to Canon-kameraer av typen EOS-1D Mark IV. Årsaken var dels økonomi, dels pionerånd. Spørsmålet var om vi kunne bruke et slikt kamera på en helproff måte fra begynnelse til slutt, og det kunne vi faktisk. Vi brukte dem på samme måte som vi ville brukt filmkamerasystemer, sier sjefsfotograf Pål Bugge Haagenrud.

Det var B-kameraoperatør Håvar Karlsen som overtalte produksjonsteamet til å gå for speilreflekskameraer, etter først å ha gjort omfattende tester med Canon EOS 5D Mark II. Karlsen fungerte også som teknisk rådgiver under produksjonen.

Sparer penger

Bruken av speilreflekskameraer hadde stor økonomisk betydning for produksjonen, som sparte hundretusener på leie av kamerautstyr. Dermed kunne de fylle rollelista med kjente navn som Atle Antonsen, Anders Baasmo Christiansen og Silje Torp Færavåg.

– Den første uka måtte vi rett og slett pimpe opp kameraene med mattebokser og annet utstyr, for å bli tatt alvorlig av skuespillerne. Men etter hvert gikk det veldig greit, og vi fant mange fordeler med å ha enkelt og lett kamerautstyr. Vi kommer for eksempel mye tettere på skuespillerne, noe som gir kule og dynamiske bilder. Spesielt i dialogsekvenser får man en følelse av å være til stede, forklarer Pål Bugge Haagenrud.

En annen fordel er den høye lysfølsomheten til disse kameraene, som sammen med lyssterk fastoptikk gjorde at mange sekvenser kunne filmes i eksisterende belysning innendørs.

Utfordringer

Filmteamet brukte mange eksterne hjelpemidler for å få et stillbildekamera til å fungere på filmsettet. Den erfarne B-fotografen Anders Leegard var focus puller på «Dag», og brukte litt tid på å venne seg til den nye måten å fokusere på. Et eksternt fokussystem gjorde det lettere å følgefokusere. Signalet fra kameraskjermen ble fortløpende konvertert og sendt til egne skjermer for både fotograf og det øvrige teamet for sjekk av fokus og andre detaljer.

Lyden ble i sin helhet spilt inn separat, som på andre slike produksjoner. Egne stativoppsett, matteboks og mye gaffatape får dette til å bli et fullverdig produksjonsverktøy. Men optikken, kameraet og CF-kortet er fortsatt det samme som brukes til vanlige stillbilder.

– Det er en viss forskjell på komprimering og dynamikk i forhold til filmkameraene vi er vant til, og det var en utfordring å holde kontroll på kontrastene. Her fikk vi bruk for gode, gamle håndverkskunnskaper fra diasdagene, sier Pål Bugge Haagenrud.

Se lyset

Filmfotografen har tro på at fotojournalistene i norsk dagspresse kan ha god nytte av mulighetene som nå ligger i de nye speilreflekskameraene.

– Jeg tror veldig mange pressefotografer vil ha god tyngde til å jobbe med dette verktøyet, ikke minst med kunnskap om komposisjon og lys. Jeg vil anbefale et godt stativ og en ekstern monitor, og så må man lære seg å ta tilstrekkelig med klippebilder. Da tror jeg de fleste fotografer skal være godt skodd for video. Det dreier seg fortsatt om å se lys, mener Haagenrud.

Powered by Labrador CMS