Rune Eraker FOTO: Kathrine Geard

Løft for norsk dokumentarfoto

Ønsker internasjonal oppmerksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For få dager siden lanserte Fritt Ord nyskapningen Norsk Fotografisk Journal eller Norwegian Journal of Photography (NJP) i samarbeid med fotografene og bilderedaktørene Rune Eraker, Laara Matsen og Espen Rasmussen.

Internasjonalt

Prosjektet lanseres både på norsk og engelsk fordi det er et mål å skape oppmerksomhet om norsk fotografi også utenfor landets grenser.

– De vi plukker ut må ha et fotografisk nivå som holder mål for internasjonal lansering. Det vilvære en gulrot for fotografene å få vist bildene sine utenfor Norge, sier redaksjonsleder i NJP, Rune Eraker.

Målet er å etablere et inspirerende forum for uavhengig dokumentarfotografi, og utgi en bok i stort format annethvert år. Boka skal presentere det ypperste fra norske dokumentarfotografer og vil bli utgitt både i Norge og i utlandet. Den første kommer ut høsten 2012.

Miljø

Erfarne og ferske fotografer er nå invitert til å sende inn prosjektideer. Etter nøye vurdering vil så ti fotografer plukkes ut til å delta i prosessen fram mot bokutgivelse.

Eraker forteller at ideen til dette kom i kjølvannet av at Fritt Ord delte ut seks millioner kroner i prosjektmidler til utvikling av norsk dokumentarfotografi i 2007.

– Det resulterte i mange gode prosjekter, og vi så et behov for et forum som kunne bidra til videre utvikling. Jeg var lenge i dialog med Bente Roalsvig i Fritt Ord. Vi ble enige om at framfor å øse ut nye millioner, skulle vi heller satse på å skape et miljø for fotografer som jobber uavhengig dokumentarisk.

Nye uttrykk

Eraker understreker at de ikke bare åpner for klassisk dokumentarfotografim, men vil se etter nye uttrykksformer og invitere folk til å sprenge grenser. Og selv om målet er å fremme uavhengige prosjekter, er ikke fast ansatte fotografer diskvalifisert. De må bare ha egne prosjekter å vise til.

– Alminnelige reportasjeturer kvalifiserer ikke. Vi er ute etter prosjekter som går over lengre tid, og som verken er styrt av kommersielle eller redaksjonelle prioriteringer.

Samtidig var det viktig å få med Laara Matsen (D2) og Espen Rasmussen (VG) på laget og få knyttet NJP opp mot presseverden, innrømmer Eraker.

– Mange som driver med egne prosjekter jobber jo i mediene, og dem har de to god kjennskap til. Dessuten har Matsen internasjonal erfaring som bilderedaktør, som er viktig for at målet om internasjonal lansering ikke bare blir prat.

Grobunn

Norge er et lite land. Initiativtakerne mener derfor det ikke er grobunn for et magasin, og heller ikke en ny bok hvert år. Til gjengjeld vil de som presenteres få stor plass.

– I en bok kan vi trykke i full bredde de prosjektene og historiene jeg vet folk driver med på egen hånd, sier Eraker, som er veldig glad for den tryggheten samarbeidet med Fritt Ord gir.

– Vi unngår at prosjektet blir sårbart, og har nødvendig økonomisk backing til å gjennomføre planene. Det er jo ikke akkurat gratis å gi ut bøker.

Arena

NJP skal være en arena hvor uavhengige fotografer som arbeider i feltet mellom det tradisjonelle pressefotografiet på den ene siden og kunstfotografiet på den andre, kan få vist fram det de holder på med og et miljø som kan oppmuntre og kritisere arbeidene.

– Vi håper å bidra til å gi folk tro på egne prosjekter og ikke sitte å vente på oppdrag.

I løpet av en to års syklus vil fotografene motta redigeringsveiledning og hjelp til å søke økonomisk støtte. For Eraker, Matsen og Rasmussen blir oppfølging av de håndplukkede fotografene en viktig oppgave.

Masterclass

Fotografene skal også delta på masterclass og seminarer med framtredende internasjonale gjesteforelesere. Blant andre har redaktørene Aidan Sullivan fra Getty Images Assignments, David Griffin fra National Geographic, og fotografene Brenda Anne Kenneally, Alex Webb og Rebecca Norris Webb sagt ja til deltakelse. Eraker presiserer at masterclass ikke betyr at dette er et tilbud til studenter. De er like interessert i erfarne som ferske fotografer.

– Vi vil ha tak i de beste enten de er 23 eller 63 år.

Søknadsfristen for å komme i betraktning er 15. februar 2011. Redaksjonen vil foreta et valg innen 25. mars 2011.

Powered by Labrador CMS