Brettsalget eksploderer

Salget av nettbrett - både iPad og konkurrerende tavleprodukter - kommer til å eksplodere i 2011.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det spår både norske og internasjonale analysebyråer. Ferske undersøkelser tyder på at rundt én million nordmenn vil ha skaffet seg iPad og andre nett- og leserbrett ved neste årsskifte.

Gartner, et av verdens ledende analyse- og rådgivningsbyråer innen informasjonsteknologi, kom rett før jul med en svært optimistisk prognose for salg av nettbrett i årene framover. Byrået venter at antall solgte enheter på verdensbasis øker fra 19 millioner i 2010 til 55 millioner i år, og videre til 103 millioner i 2012.

Andre observatører spår en lignende utvikling, blant dem det amerikanske teknologinettstedet Mashable.

Mediefolk i tet

Norske mediefolk er godt representert i tetsjiktet av den teknologiske utviklingen, godt hjulpet av at en rekke redaksjoner før jul valgte å utstyre sine medarbeidere med iPader. Om lag 15 prosent av de i alt 1.030 som svarte på en Questback-undersøkelse Journalisten har gjennomført blant sine abonnentene, oppgir at de har skaffet seg nettbrett. Ni av ti har kjøpt eller fått iPad. Undersøkelsen tyder på at 45 prosent av våre lesere er på brett iløpet av 2011.

Nettbrett var det dominerende temaet på verdens største messe for forbrukerelektronikk, Consumer Electronics Show, som ble arrangert i Las Vegas i forrige uke. Ifølge rapportene ble det der presentert eller varslet rundt 100 nye nettbrettmodeller.

Én million før nyttår

Nettbrettene er blitt storselgere også i Norge, og veksten vil øke i takt med at mer norsk innhold blir tilgjengelig. I en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for Aftenposten i desember svarte fem prosent at de allerede hadde skaffet seg nett- eller lesebrett. Det tilsvarer nær 250.000 personer på landsbasis. 18 prosent, tilsvarende 900.000 personer, oppga at de vurderte å kjøpe nettbrett i 2011. Det vil i tilfelle innebære at mer enn hver femte nordmann har et slikt apparat ved utgangen av året.

– Undersøkelsen er litt upresis. Folk burde vært spurt om de har konkrete planer om å kjøpe nettbrett, ikke om de vurderer å gjøre det, sier forskningsleder for medier hos TNS Gallup, Knut Arne Futsæter.

Tilgang til iPad

Kampanje omtalte torsdag tall fra TNS Gallups Interbuss-undersøkelse for fjerde kvartal 2010. Ifølge svarene hadde i underkant av 150.000 personer tilgang til iPad, dobbelt så mange som i tredje kvartal.

TNS Gallup stilte spørsmålet «Har du en iPad?».

– Noen vil nok tolke dette som et spørsmål om tilgang iPad, slik at antallet personer er ikke nødvendigvis det samme som antallet iPad, understreker Futsæter overfor Kampanje.

TNS Gallup spår at anslagsvis 500.000 personer i Norge vil eie en iPad ved utgangen av 2011. I tillegg kommer andre typer nettbrett og leserbrett, slik at rundt én million nordmenn da vil ha tilgang til en eller annen type digitalbrett. Altså omtrent samme anslag som i Aftenpostens undersøkelse.

Raskere enn ventet

Dermed ser utviklingen uansett ut til å gå vesentlig raskere enn observatørene trodde for få måneder siden. I oktober spådde konsulentselskapet Accenture at vi må vente til 2014 for å oppleve én million nettbrett i Norge.

Anslagsvis 50.000 iPader var på markedet i Norge før den offisielle lanseringen i slutten av november. Trafikktall fra VG Nett og Finn.no tydet på at antallet iPader hadde passert 100.000 her i landet ved årsskiftet.

Mange nordmenn har skaffet seg andre nett- og lesebrett enn iPad. Både Samsung Galaxy Tab, den fremste Android-baserte iPad-konkurrenten, og lesebrettet Kindle fra Amazon har også solgt brukbart i Norge. Både Android-brettene og de rene lesebrettene vil ventelig få et betydelig oppsving i salget når mer norsk innhold blir tilgjengelig. Amazon åpner om kort tid for salg av norske bøker og annet innhold.

Får ikke salgstall

De norske elektronikkjedene gir ikke ut salgstall for enkeltprodukter. Overfor Journalisten.no melder både Expert og Elkjøp om solid salg av Apples iPad etter den norske lanseringen. Den dyreste modellen av iPad er bestselgeren.

Både Expert og Elkjøp regner med større konkurranse fra andre nettbrett i løpet av 2011, og butikkene er forberedt på å supplere utvalget av nettbrett.

– Som med andre produkter vil nok også iPad få mange utfordrere. Dette er et nytt marked, men vi kommer helt sikkert til å ta inn flere ulike typer dersom nettbrett blir en suksess, sier informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic.

Powered by Labrador CMS