Tøff radiokamp

Den enes død kan fort bli den andres brød.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For litt over et år siden ble kampen om lytternes gunst skjerpet i de lokale radiomarkedene. Tidligere kulturminister Trond Giske hadde løftet NRK Alltid Klassisk ut av FM-båndet og gjort plass til enda en lokalradio-konsesjonær. Det førte til at Norge fikk fire store lokalradiokjeder gjennom NRJ, Radio Metro, Radio 1 og P5.

Før jul kom det signaler fra storbyene om hvor barsket markedet var blitt. SBS Radio droppet Radio 1 Hits-formatet sitt i både Trondheim og Stavanger i november. Radiosjef Bente Klemetsdal erstattet Radio 1 med ungdoms- og R’n’B-stasjonene The Voice.

– For oss i SBS Radio er det riktig å gjøre disse valgene. The Voice som mediekonsept er på offensiven, mens Radio 1 Hits ikke har vist god nok utvikling i Trondheim og i Stavanger. Det tar vi nå konsekvensene av, sa Klemetsdal i en pressemelding den gang.

Konsesjonsutfordringer

Klemetsdal sier at det historisk sett aldri har vært lett å drive lokalradio siden det er krevende i form av både dekning og sendetid for mange aktører, men det mener hun er blitt bedret for mange gjennom tildelingen. Problemet ligger i kravene til lokalt innhold.

– Utfordringen er jo de nye konsesjonsvilkårene som skal leveres, og det er klart kostnadskrevende.

Klemetsdal ønsker ikke å kommentere omsetningstallene når Journalisten spør om inntektsstrømmen før P5 og Metro sammenlignet med hvordan den er nå.

Lønnsomt

Også franskeide NRJ har opplevd motgang gjennom året. I begynnelsen av 2011 ble det klart at selskapet selger tre av sine ni stasjoner til P4.

Administrerende direktør Richard Mazaret sier at markedet er ganske tøft, men at det er gått bra for NRJ til tross for frekvensbytter og nye aktører. Han forteller at selskapet gikk bedre enn budsjettert i fjor, selv om det endte i minus.

– Men 2011 kommer til å være lønnsomt for oss. Dette er bare en omstrukturering vi gjør for å tjene penger. Vi har vært i Norge i 12 år nå, og våre eiere, som har gjort langsiktige investeringer, vil gjerne se positive tall.

Vekst

Klemetsdal sier at uansett om konkurransen er tøffere, så opplever hun den som bra, mest fordi den bidrar til at SBS også må bedre sitt eget produkt.

Radio-sjefen sier at det var naturlig å endre til The Voice da Radio 1 Hits ikke lenger fungerte.

Klemetsdal understreker at det ikke er snakk om å avvikle de to siste Radio 1-stasjonene i Oslo og i Bergen.

Også Mazaret verner om stasjonene som NRJ har valgt å beholde. Han forteller selv om konkurransen har økt, har også lyttertallene steget.

– Det har med at vi delte frekvenser før, noe vi ikke gjør i dag. Vilkårene har blitt noe bedre, men selvfølgelig hadde vi heller ønsket at det var den første utlysningen som gjaldt enn denne som ga en ny konkurrent i hver by.

Powered by Labrador CMS