Foto: PAUL SIGVE AMUNDSEN

Jubler over EU-utspill

Olav Terje Bergo mener det vil være fornuftig å innføre nullmoms også for digitale medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Europakommisjonen vurderer å senke merverdiavgiften for elektroniske medier til samme nivå som for trykte medier, i land der nivåene i dag er ulike. Tiltaket tar sikte på å lette det økonomiske presset på mediebransjen, skriver den uavhengige belgiske EU-nettjenesten Euractive.com.

«Vi mener innhold skal beskattes på samme måte enten det trykkes eller publiseres på nettbrett, uttalte polske Jan Truszczynski, generaldirektør for utdanning og kultur i Europakommisjonen, på en konferanse i Brussel onsdag.

Olav Terje Bergo fra Bergensavisen mener EU-utspillet gjør det aktuelt å vurdere nullmoms for digitale medier her i landet, slik aviser og periodiske blader nyter godt av i dag. Bergo går dermed lenger enn han gjorde i innstillingen fra mediestøtteutvalget:

– Jeg synes initiativet fra EU-kommisjonen er svært positivt. Tenk om en norsk rikspolitiker ville være like klarttenkende som den polske EU-politikeren!

Nullmoms for alle?

Signalene fra EU-kommisjonen griper rett inn i debatten om den norske pressestøtten, i kjølvannet av forslagene fra mediestøtteutvalget. Utvalget var splittet i spørsmålet om en videreføring av nullmoms for papiraviser og tidsskrifter. Flermedialitetsalternativet ønsker fortsatt nullmoms, samt lavmoms på åtte prosent på digitale utgaver. Omfordelingsalternativet ønsker en lavmomssats på åtte prosent for alle typer medier.

Bergo støttet flermedialitetsalternativet, men har mer radikale oppfatninger som privatperson. Han er ikke nådig i sin kritikk av Skattedirektoratet og Finansdepartementet, som har definert digitale aviser og bøker som tjenester og derfor pålagt dem en momsavgift på 25 prosent.

– Prokuratortriks

– De skulle angivelig være noe prinsipielt helt annet enn trykte aviser, som er varer. Det mener jeg var et rent prokuratortriks. Det lyktes bare fordi avisene og forlagene ikke så framover da finans- og skattepolitikerne la dette på plass for snart 10 år siden. Nyhetsdekning, journalistikk, samfunnskritikk og offentlig debatt er nødvendige prosesser i et godt samfunn, med et utviklet demokrati. Det tror jeg både velgerne og deres representanter vil oppdage igjen, når den tankeløse politikken som har vært ført på medieområdet de siste 20 årene havarerer, sier Bergo til Journalisten.no.

Han har kommentert EU-utspillet på sin egen medieblogg.

15 til 25 prosent

I nesten alle EU-land belastes de digitale mediene med en høyere merverdiavgiftssatser enn sine trykte konkurrenter, ifølge data samlet inn av European Newspaper Publishers Association (ENPA). Momssatsen for de digitale utgavene varierer mellom 15 og 25 prosent i EU.

Ifølge Euracitive.com er det kun Bulgaria, Finland, Polen og Slovakia som i dag bruker samme sats for trykte og elektroniske medier. Dette har de oppnådd ved å øke momsen på trykte medier.

Overhaler momsregimet

Uttalelsene fra Truszczynski kommer i forbindelse med at EU-kommisjonen gjennomfører en overhaling av momsregimet i EU. Euractive.com mener uttalelsene føyer seg inn i en bredere debatt i unionen om mulige nye former for offentlig støtte for mediebransjen, som lider under dramatiske inntektsfall.

Powered by Labrador CMS