Asker og Bærum Budstikke

Drupal-nettbetaling.jpg(image/jpeg)
Budstikka vil innføre nettbetaling før årsskiftet. Illustrasjon: Tor Edvin Strøm

Budstikka vil ta betalt av nettpublikummet før snøen gjør comeback på Østlandet.

AV Glenn Slydal Johansen [30.05.2012 10:51]

Onsdag morgen sendte Asker og Bærum Budstikke ut en pressemelding med resultatet for årets fire første måneder. Nederst i teksten var følgende setning gjemt bort: «Det arbeides med utvikling av digitale brukerbetalingsmodeller for lansering i 2. halvår».

Administrerende direktør Terje Tandberg sier at det var med skrekkblandet fryd at setningen ble lagt inn. Men ambisjonen står fast. Før snøen kommer tilbake ønsker han å ta betalt av publikummet som leser budstikka.no.

– Vi følger spent med på hva som testes i Norge nå, blant Hallingdølen, Fevennen og etter hvert Drammens Tidende og Tønsbergs Blad. Det er spennende tider og bra at ulike mediehus prøver forskjellige løsninger, sier Tandberg.

Freemium

Budstikka vurderer en freemium-modell, som betyr at avisa vil legge deler av innholdet bak betalingsmur, mens noe innhold fortsatt skal være gratis.

Årsaken til at de heller mot å beholde noe innhold åpent tilgjengelig er at avisa har opplevd en vekst på 38 prosent daglige brukere på et år. Men Tandberg understreker at de ikke har konkludert på hvilken modell de lander til slutt.

Han vil ikke svare på hvilket prisnivå leserne må belage seg på fordi avisa fortsatt er i «tenkeboksen».

Når det gjelder teknisk løsning sier han at det gir noen utfordringer, men at de skal klare å løse det i løpet av 4. kvartal. Avisen bruker i dag Edda Medias plattform og rammeverk, og må derfor bygge betalingsløsningen på denne.

(Sist oppdatert: 30.05.2012 10:51)

Men positivt finansresultat løfter bunnlinjen.

AV Glenn Slydal Johansen [30.05.2012 09:31]

Asker og Bærum Budstikka fikk et driftsresultat på 1,45 millioner kroner ved utgangen av årets fire første måneder. Ifølge en pressemelding fra selskapet er det 550.000 kroner svakere enn i samme periode i fjor.

Men et positivt finansresultat på 6,6 millioner kroner løfter resultatet før skatt til 8,1 millioner kroner. For ett år siden var tilsvarende resultat 5,1 millioner kroner.

Reduserte opplagsinntekter

En oppstilling fra selskapet som sammenligner driftsinntektene i fjor og i år, viser en negativ utvikling. Opplagsinntektene er ned fra 20,7 millioner kroner i fjor til 20,2 millioner kroner i år.

Beregnet 12-måneders rullerende opplag oppgis å være 24.441 eksemplarer per 30. april. Det er en tilbakegang på 320 eksemplarer fra det snittopplaget for 2011.

Annonseinntektene svekkes med 1,2 millioner kroner til 35 millioner kroner. Og reklamedistribusjon er ned med 300.000 kroner til 2,9 millioner kroner.

Digitale brukere

I pressemeldingen fremhever avisen at det var 28.927 daglige unike brukere på budstikka.no i april, noe som er en oppgang på 38 prosent fra i fjor.

Avisen trekker også fram at selskapet har lyktes å redusere kostnadene med 1,9 millioner kroner fra samme periode i fjor.

– Vi er fornøyd med den digitale brukerveksten på 38 prosent og kostnadsutviklingen, og vi kan glede oss over et godt finansresultat i perioden. Samtidig er det fullt fokus på fortsatt kostnadsbesparelser nødvendig i den pågående strukturendringen for norske medier, sier administrerende direktør Terje Tandberg i meldingen.

(Sist oppdatert: 30.05.2012 09:31)

Dersom tilsynene mener A-pressen må selge aviser om fusjonen skal gå gjennom, kan det bli vanskelig å bli kvitt dem.

AV Martin Huseby Jensen [05.01.2012 08:00]

I hvert fall om kjøperne skal være aktører som allerede er etablert i avisbransjen, og de skal kunne trekke noen synergier ut av en overtakelse.

Dersom Polaris Medias beregninger stemmer, må et sammenslått Edda og A-pressen kvitte seg med aviser med et samlet opplag på mer enn 60.000 bare på vestsiden av Oslofjorden. Det innebærer at det vil komme salg av enkelttitler.

Ikke til Pollen

Per Axel Koch i Polaris Media skulle gjerne fått hele Edda Media inn i porteføljen, men å kjøpe enkelte aviser her og der, er han neppe interessert i. Men det kan være andre kjøpere, som Agderposten i Arendal.

– Det har vi ikke vurdert, sier administrerende direktør Nils Gauslaa. – Vi har bygd opp en passe stor virksomhet som er perfekt tilpasset til de administrative og produksjonsmessige ressursene vi råder over.

Gauslaa avviser likevel ikke at for eksempel Varden i Skien kunne være et interessant objekt for Agderposten, og mener de har kapasitet til Varden i trykkeriet.

Vanskelig å bryte løs

Problemet, forklarer Gauslaa, er at Varden som de andre avisene i Edda og A-pressen, er så godt integrert i konsernet. Å bryte løs en slik avis er vanskelig. I hvert fall vanskeligere enn det var for 15 år siden, den gang avisene hadde eget støtteapparat.

– Vi følger godt med på det som skjer nå, for oss er en slik konsentrasjon en utfordring. Der vi før hadde tre aktører å forholde oss til, kan det nå bli to. Vi blir klemt mellom Media Norge og A-pressen.

Blant annet har Eddas samkjøring vært god for avisen å være med på, og da har det sikkert heller ikke virket negativt inn at A-pressen har ønsket Agderposten med i sin samkjøring. Nå er det usikkert hva som skjer dersom oppkjøpet går gjennom.

I fin familie

Spørsmålet er hvor lenge Agderposten, som en av få større dagsaviser, står utenfor eierskapet til et konsern.

– Vi har det veldig bra som familieeid avis. Eierne våre har hatt samme fokuset på virksomheten som vi har. Og verdiene vi skaper her, brukes til å reinvestere i utviklingen av avisen.

Bra har de det i Asker og Bærum også. Avisen ligger tett på Røyken og Hurum avis, lokalavisene i Oslo og ikke så altfor langt fra Østlandets Blad i Ski.

Ikke til Billingstad

Administrerende direktør Terje Tandberg i Budstikka Media sier at heller ikke der i gården har de tenkt tanken om å kjøpe aviser fra et sammenslått A-pressen/Edda dersom myndighetene krever at det nye konsernet må avhende titler.

– Vi er et Asker og Bærum-basert selskap, og sånn har vi tenkt at det skal fortsette å være, sier Tandberg og avviser at noen av de nevnte prospektene er aktuelle for Budstikka.

Gode foreldre

Edda Media er største eier i Budstikka med 32 prosent av aksjene. Tandberg mener at det ikke skaper noen store endringer om A-pressen tar over disse aksjene, og viser til at før Edda og Mecom var det hans tidligere arbeidsplass Orkla Media som eide aksjeposten.

– Eiere er som foreldre, det er ikke noe man velger men har, sier Tandberg som selv var involvert i prosessen da Orkla kom inn på eiersiden i Budstikka.

 

(Sist oppdatert: 05.01.2012 08:00)


Syndicate content

Ordbøker

Mediefolk

er fast ansatt som reporter i TV 2 Nyhetenes innenriksavdeling fra 1. august. Robstad har jobbet i TV 2 siden 2011. Han har tidligere jobbet i NRK Dagsrevyen, TV Norge og...

slutter som redaksjonssjef i NRK Sport og starter i ny jobb som redaksjonssjef i MTG Sport til høsten. Molven skal være med på å være med og bidra til å videreutvikle...

slutter etter to år som sjefredaktør i Oppland Arbeiderblad. Hun går til ny jobb som kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping på Hamar. Sagstuen, som fortsetter i...

Bjørn Sletten

er konstituert som redaktør i lokalavisa Dølen frå 1. august. Sletten kjem frå stillinga som redaktør for bladet Folkemusikk.

er ansatt som kommunikasjonssjef i NRK. Hun vil rapportere til strategidirektør Annika Biørnstad og blir en del av ledergruppen i Strategidivisjonen. Ebeltoft-Skaugrud er...

ble leder for utenriksavdelingen i Dagsavisen 1. juni. Har jobbet som journalist i Dagsavisen siden 2005 og med utenriks siden 2010. Har journalistutdanning fra Høgskulen...

begynner i NTB fra 1. juli. Alstad skal etter planen bli en del av sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden 2005, og har fungert som prosjektleder for fotball...

begynner i NTB-sporten fra 1. juli. Eide skal etter planen gå inn i en 50% stilling i sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden 2012.

begynner i NTB-sporten fra 1. juli. Bjerkestrand skal etter planen gå direkte inn i sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden våren 2011.

begynner i NTB-sporten fra 1. juli. Grythaugen skal etter planen gå inn i sportsredaksjonen til NTB, der skal han ha ansvar for å løfte og videreutvikle...

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content

    VGs reporter blir vettskremt av kinaputt

    VGTV har forberedt seg til fotball-VM i Brasil ved «dekke» kamp i Polen.