Polaris furter ikke

Vil bruke «Edda-pengene» til andre kjøpsmål.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- Ingen må tro vi har satt oss ned og syntes synd på oss selv, sa konsernsjef Per Axel Koch da han la fram tallene for andre kvartal for analytikere og et par journalister. 

Selskapet presenterte fredag formiddag et driftsoverskudd på 80 millioner kroner i andre kvartal. Det er seks millioner kroner svakere enn ved samme tid i fjor.

Ser videre 

Koch har stått i spissen for Polaris’ anstrengelser for å få kjøpe Edda Media, og han holdt lenge håpet levende om å kunne få snappet konsernet foran A-pressen som denne uken fikk den endelige velsignelsen til å gjennomføre fusjonen av Medietilsynet. 

Polaris Media la også inn bud på Edda, men dette skal ha vært inntil hundre millioner kroner lavere enn A-pressens bud. 

- Det hadde jo vært hyggelig om vi hadde fått til Edda-kjøpet. Men vi er nå i en sterk situasjon siden vi ikke har brukt penger på Edda. Og det er mange posisjoner der ute som kan tas.

For smått

På spørsmål fra medieinvestor Odd R. Øie om Polaris er interessert i å plukke opp avisene A-pressen er pålagt å selge, sa Koch at det er mer naturlig at andre kjøper disse. 

- Det blir for lite, men man skal aldri si aldri. Det handler om pris. Uansett er det andre muligheter som vi synes er mer spennende, sier Koch. 

Dersom A-pressen gjør som tidligere, kan det være at de også selger Eddas aksjepost i Gudbrandsdølen Dagningen (35,2 %), slik konsernet gjorde med sin egen post. Dette er et mediehus som trolig opptar Koch, særlig etter at selskapet i juni kjøpte Valdres Media fra Tun Media.

Koch sier til Journalisten at Polaris særlig vil følge med på utviklingen i mediehus-bransjen. I tillegg kommer mulighetene digitalt, hvor han ser for seg flere kjøpskandidater uten at han ønsker å utdype hvilke disse kan være. 

Powered by Labrador CMS