DEBATT:
NTB som regjeringens PR-agent
NTBs formidling av regjeringens pressemeldinger undergraver nyhetsbyråets egen troverdighet.
Foto: Marte Vike Arnesen
Om morgenen 21. mai publiserte
NTB en sak om Natos generalsekretær Mark Rutte, som skulle besøke Norge dagen
etter. I artikkelen gjengir NTB flere sitater av statsminister Jonas Gahr Støre
(Ap).
Omtrent samtidig som NTB
publiserte sin sak, la regjeringen ut en pressemelding om Nato-sjefens
norgesbesøk på sine nettsider. I pressemeldingen står de samme sitatene av
Støre som NTB har publisert.
All øvrig informasjon i NTBs
artikkel er også å finne i regjeringens pressemelding.
Likevel står det ingen steder i
NTBs artikkel hvor informasjonen og sitatene er hentet fra. For leseren ser det
ut som NTB har gjort intervju og research til saken selv.
Da Forsvarets forum spurte NTB
om hvorfor de fremstilte sitatene fra en pressemelding som sitt eget intervju,
fikk vi som svar at NTB hadde fått sitater og informasjon i forkant.
«Det er en helt vanlig
fremgangsmåte å få sitater fra statsråder tilsendt på epost. Slike sitater vil
du finne i de fleste medier», skrev NTBs vakthavende nyhetsleder til Forsvarets
forum.
Vanlig NTB-praksis
Det er ikke en praksis jeg
kjenner igjen fra redaksjoner jeg har jobbet i. Journalister kan naturligvis
sitere kilder som sender sitater på e-post i forbindelse med saker man arbeider
med. Det er heller ikke noe galt i å sitere fra pressemeldinger, så lenge
kilden er oppgitt.
NTB hadde, i likhet med
Forsvarets forum, mottatt pressemeldingen om Ruttes norgesbesøk fra
Statsministerens kontor – med sperrefrist – i forkant av publiseringen, og
sitert derfra. Og som nevnt: uten å opplyse at sitater og informasjon i saken
kom fra pressemeldingen.
Det er ikke journalistikk. Det
er ren PR.
Men nyhetslederen i NTB har
rett i at dette er vanlig praksis i deres redaksjon. Et eksempel er NTB-saken
«Norge kjøper 80 nye panservogner sammen med andre Nato-land» fra 5. juni, der
det ikke opplyses at sitater av forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) er hentet
fra en pressemelding fra Forsvarsdepartementet.
I saken «Norge kjøper droner
til Ukraina for milliarder», publisert 24. juni, får ikke leseren vite at
sitatene til Sandvik og Støre kommer fra en pressemelding fra regjeringen.
Undergraver egen troverdighet
NTBs praksis er brudd på Vær
varsom-plakatens paragraf 2.3: «Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan
være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.»
Det er også brudd på paragraf 3.1: «Kilden for informasjon skal som hovedregel
identifiseres, med mindre det er i konflikt med kildevernet eller hensynet til
tredjeperson.»
Ikke minst er det brudd på
paragraf 2.7, der det står «Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff».
For Forsvarets forum, som kunde
av NTB, er praksisen svært problematisk. Det er vanskelig for oss å vite om
informasjonen i NTBs saker er et resultat av egne journalistiske undersøkelser
og oppsøkende virksomhet, eller kun er gjengivelse av pressemeldinger.
Publisering av disse sakene går
utover vår egen journalistiske troverdighet. For å sikre at vi ikke trår feil,
må vi ettergå NTBs artikler før publisering. Det gir ekstraarbeid. Og det gjør
NTBs produkter mindre attraktive.
I de tilfellene der vi og NTB
dekker de samme sakene, fremstår NTBs dekning som mer eksklusiv enn vår, når
pressemeldinger fremstilles som egne intervjuer.
I et større perspektiv handler
det om pressens troverdighet. NTB leverer artikler til små og store redaksjoner
over hele Norge. Når NTB ikke forholder seg til grunnleggende presseetiske
prinsipper, bidrar det til å underminere samfunnets tillit til redaktørstyrte
medier.
Til syvende og sist er
praksisen ødeleggende for NTB selv.