Foto: SAS

SAS-ansatte ville stanse DN

Nektet å dele ut avisa til de reisende, ledelsen måtte gripe inn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagens Næringsliv har i tre store dokumentarartikler rettet søkelys mot flyselskapet SAS på en måte verken ledelsen eller de ansatte har satt særlig pris på.

For halvannen uke siden rant begeret fullt for ansatte, som ville stanse utdelingen av DN til passasjerene.

Aksjon stanset

SAS kjøper daglig flere tusen eksemplarer av Dagens Næringsliv som deles ut ved ombordstigning, i kabinen på utenlandsreiser og i loungene for høyprisreisende.

Aksjonstrusselen ble stanset da SAS-ledelsen grep inn. Tillitsvalgte fikk beskjed om at slike aksjoner kunne skade selskapet.

Ikke sensur

Mandag 15. juni skrev kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg denne meldingen på intranettet:

«Sensur gjör vondt verre

Etter at Dagens Näringsliv det siste halve året – og igjen i helgen og i dag – har skrevet flere feilaktige og kritiske artikler om sikkerheten i SAS, har vi mottatt en rekke henvendelser fra medarbeidere om å si opp avtalen om distribusjon av DN om bord og i lounger. Medarbeidere i SGS har i helgen tatt et initiativ for ikke å levere ut avisene med de negative og feilaktige artiklene på forsiden. Jeg setter stor pris på, og har forståelse for, medarbeidernes forargelse og engasjement i denne saken (jeg har selv i mine mest frustrerte öyeblikk värt fristet til å si opp avtalen med DN) – men sensur vil gjöre vondt verre.

Det er flere grunner til det:1. En fri og uavhengig presse er en av de viktigste byggestenene i de skandinaviske samfunnene. Vi kan ikke innföre en praksis der medarbeidere eller ledelsen i SAS bestemmer hvilke artikler vi mener er korrekte, og der vi stanser distribusjonen av aviser med artikler vi mener er feil eller ikke liker. Ingen av oss önsker et samfunn der näringsaktörer eller politikere legger begrensninger på pressen og ytringsfriheten fordi man mener innholdet er feilaktig eller upassende.2. Skulle det bli kjent at SAS har stanset distribusjonen av avisene med de kritiske artiklene, vil vi gi et inntrykk av at vi har noe å skjule. Det har vi ikke! SAS har en god sikkerhet og bransjens beste rapporteringskultur. Vi har dessuten allerede i 2007 sagt at vi ikke vil videreföre leasene gjennom Babcock & Brown på Cayman island – til tross for at vi ikke har noen skattemessig fordel av det. En debatt om at SAS sensurerer pressen vil väre svärt skadelig for vårt omdömme.3. Dagens Näringsliv og de andre avisene om bord og i loungene er en viktig og differensierende del av vårt produkt. Å frata kundene dette fordi vi ikke liker det avisene skriver, blir feil.SAS kommer til å skrive et tilsvar i DN der vi tilbakeviser faktafeil i artiklene. Med vennlig hilsenClaus SonbergKommunikasjonsdirektör, SAS Group»



Bakkeprotest

Det var SAS bakkemannskaper på Gardermoen som måtte stagges forrige helg, sier Sonberg til Journalisten. Han forteller at flere ansatte nektet å dele ut Dagens Næringsliv, før konsernledelsen grep inn.

Tillitsvalgte kontaktet også ledelsen for å be om at avtalen med DN skulle sies opp.

– Helt siden Taliban-saken i februar har det vært sterke reaksjoner mot avisen blant de ansatte, sier Sonberg.

SAS tapte i går sin klage på DNs dokumentarartikkel om overflygingene i Afghanistan da saken ble behandlet i Pressens Faglige Utvalg.

Powered by Labrador CMS