Programleder Torkil Tosvik rocker i Dyreparken i Kristiansand.

MORGENRUTINEN:

– Får ikke folk flest til å stole på landets største mediehus når de bombarderes med «KRISE!», «SKILLES!» og feil Anne Holt

Programlederen i Radio Rock ønsker ikke å skjule usikkerhet eller nervøsitet i intervjusituasjoner. 

Publisert Sist oppdatert

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Torkil Torsvik er programleder i Radio Rock og podkasten Gammal Maiden.

Her kan du lese flere Morgenrutinen.

Kaffe eller te?

– Kaffe. Fullt kaos med tre gutter på 4, 11 og 13 som skal ha frokost og matpakker,  så den første koppen fra kaffemaskina på Bauer Media svelges i en slurk omtrent klokka 9.

Hva har du på nattbordet? 

– Et headset. Får ofte lyst til å avslutte dagen med å høre podkast eller forberede meg til intervju med gammal Iron Maiden. Konas stadig økende samling av hårnåler og hårstrikker ligger pent dandert rundt stabelen med filmblader og halvleste bøker. Det er blitt litt biografier i det siste. Ole Jacob Hoels bok om Åge. På toppen ligger en utrolig bra, gigantisk fotobok om Metallicas første år før Cliff Burton døde: Back to the Front.

Når om morgenen starter hodet å tenke jobb, og hvilke medier må du innom?

– Straks 4-åringen er levert i barnehagen og sykkelturen fra Oppsal til Jernbanetorget er i gang. Jeg hører Nyhetsmorgen på P2 i frokostkaoset og tar et kjapt sveip på nrk.no og VG-nett før det blir oppdatering på rockenytt. Da er det sider som Loudwire og Metalsucks som gjelder. 

Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag? 

– «Rage Against The Machine gjenforenes og spiller på Kolvereid-dagene».

– Eventuelt: «Vladimir Putin beamed up by flying saucer. Experts: Probably abducted to Andromeda to get an anal probe».

Hva er ditt beste tips for å finne gode saker?

– Snakke med folk. Ringe. Møtes. Bli kjent og bygge tillit. Har inntrykk av at det er litt mye epost og Messenger om dagen.

Hva er den tynneste saken du noen gang har laget, og hvorfor ble den likevel publisert?

– Tja, muligens radioreportasjen om drikkevaner, «Øl gir krøll. Vin gir fin?». Jeg var kongen av 5-på-gata og moro lydredigering i Radio Norge-nyhetene, og valgte ofte (tynne) saker etter lyd-, humor- og underholdningspotensiale. Reportasjen vant NESTEN en pris. 

Om du kunne velge hvem som helst, hvem har du mest lyst til å intervjue ansikt til ansikt, og hvorfor?

– Relatert til jobben i Radio Rock burde jeg sikkert sagt Steve Harris i Iron Maiden eller Angus Young i AC/DC her, men den gamle nyhetsjournalisten i meg velger Till Lindemann. I skrivende stund er jeg spent på hva frontmannen i Rammstein har å si om anklagene mot ham

Hva er din viktigste egenskap som journalist, og hvordan bruker du den? 

– Jeg tror jeg med årene er blitt en trygg og ærlig intervjuer som får kilder/gjester til å slappe av og åpne seg. «Ærlighet varer lengst» er en klisjé, men jeg tror man kommer langt ved å bare være seg selv. Jeg prøver for eksempel aldri å skjule usikkerhet eller nervøsitet i intervjusituasjonen. Jeg synes også det er viktig å lytte og la folk få snakke ferdig. 

Hva er det gøyeste eller rareste du har opplevd i jobben? 

– Gøy: Det jeg gjør nå på forsommeren. Reise rundt og se favorittbandene mine, møte lytterne og lage liveradio fra festivaler. 

– Rart: Lagde en reportasje om sånne fisk som spiste død hud mellom tærne mine en gang og tenkte «hva faen er det jeg driver med?».

Hvilket journalistisk arbeid inspirerte deg sist, og hvorfor? 

– Stacey Dooley fikk meg atter en gang til å gråte med sine DNA-tester og slektsforskning her om dagen. Det er noe med måten hun møter andre mennesker med hele seg, som inspirerer meg veldig. 

Hva er den største utfordringen akkurat nå, for mediebransjen generelt og der du jobber? 

– Å få alle samfunnslag til å stole på at redaktørstyrte medier er på deres side og ikke tilhører en slags «elite» de ikke identifiserer seg med. Kanskje kildekritikk burde vært en større del av opplæringen i grunnskolen nå som mye av diskursen foregår ved å bombe kommentarfelt med «overbevisende» Youtube-videoer.

– I Radio Rock er vel den største utfordringen å få folk til å finne og velge godt innhold foran algoritmestyrt, ørkesløs scrolling. 

Hva kan journalister og mediehus gjøre for å bedre tilliten til de redaksjonelle mediene?

– Satse på kompetanse foran clickbait-journalister som aldri har satt sin fot utenfor desken, kanskje? Da blir det nok mindre tramping i klaveret vil jeg tro. Jeg tror ikke vi får folk flest til å stole på landets største mediehus når de bombarderes med «KRISE!», «SKILLES! » og feil Anne Holt.

Hvilket bilde eller video fikk deg sist til å stoppe opp?

– Reels-videoer som starter med knirkestemmen til Miley Cyrus. Har ikke sjans. Må klikke på dem.

Når logger du av for kvelden?

– Alt for sent. Gjerne i ett-totiden etter en runde med et barnebokmanus jeg jobber med. 

Powered by Labrador CMS