Kristoffer Vangen i Bauer Media og Vjollca Moazzem i VG.
Prosjektleder i markedsavdelingen til VG, Vjollca Moazzem, og programdirektør Kristoffer Vangen i Bauer Media.

VG-lista:

I år skal VG-lista strømmes på Tiktok

Har landet avtaler med Bauer Media, Snapchat og Tiktok etter at NRK avsluttet samarbeidet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Før jul ble det kjent at NRK avslutter det vel 20 år lange samarbeidet med VG-lista. Konserten skal fremdeles distribueres, og i år strømmes den direkte på Tiktok, melder VG i en pressemelding.

– Det ble ikke sølvbryllup med NRK, men bruddet akselererte den kreative idéutviklingen. Den siste tiden har vært intens, og vi har møtt mange potensielle partnere. I denne prosessen har det vært gøy å få bekreftet hvor sterkt merkevaren og attraktiviteten til VG-lista står, og vi er skikkelig fornøyd med de nye partnere våre, sier kommersiell direktør i VG, Christian Haneborg, i pressemeldingen.

VG har nå landet avtaler med Bauer Media, Snapchat og Tiktok, som skal verdiøke VG-lista ut til målgruppen på måter som gjenspeiler deres medievaner.

Blant annet vil Tiktok streame hele konserten på Rådhusplassen den 16. juni.

– Det er aller første gang vi livestreamer en hel konsert i Norge. Så dette gleder vi oss veldig til, ikke minst fordi enda flere får en konsertopplevelse som vil oppleves autentisk og «tett på», selv om de ikke er på Rådhusplassen. VG-lista vil bokstavelig talt gå rett hjem hos veldig mange av våre brukere, sier Farhad Zand, Head of Music Operations Tiktok i Norden.

Utvider strategisk samarbeid

Samarbeidet med Snapchat handler blant annet om å tilby AR-opplevelser som vil forsterke konsertopplevelsen.

– VG og Snapchat har hatt et strategisk samarbeid i seks år for å nå et yngre publikum, og vi er glade for at vi nå utvider partnerskapet gjennom å være en del av årets VG-lista, sier Barbara Wallin Hedén, nordisk markedssjef i Snap Inc.

Markedssjef Hilde Gammelsæter i VG forklarer at samarbeidet med Tiktok og Snapchat er en del av strategien for å nå unge på deres premisser.

– Det er ingen hemmelighet at vi ønsker at unge skal bruke redaktørstyrt journalistikk i større grad enn i dag, men da er det jo vår jobb å skape de relasjonene. VG-lista har allerede en unik posisjon blant unge, og vi må hele tiden se på hvordan vi kan tilby dem enda mer verdi, sier hun.

Gjør comeback på radio

I tillegg til strømmingen på sosiale medier, gjør VG-lista comeback med ukentlige radiosendinger på Radio Topp 40.

Siden 1958 har VG-lista publisert ukentlige hitlister over de mest strømmede, solgte og spilte låtene i Norge. Den historien skal det nå blåses liv i, sammen med Bauer Media, som driver 10 riksdekkende radiokanaler, deriblant Radio Topp 40.

– Selv om konserten fortsatt skal være en inkluderende samlingsplass og fest, har vi nå muligheten til å ta ut et mye større potensial. Radio Topp 40 har vært den raskest voksende kanalen i Norge, og etablert seg som en av Norges mest populære radiokanaler for unge, sier Gammelsæter.

Program- og markedsdirektør i Bauer Media, Kristoffer Vangen, sier VG-lista og Radio Topp 40 er en perfekt match.

– VG-lista er en råsterk merkevare og en institusjon for populærmusikk i Norge. Vi ser frem til å få være med å utvide VG-lista-universet, samt videreutvikle Norges offisielle hitliste. For radiokanalen Topp 40 betyr det at vi allerede etter påske kan presentere VG-lista i sin nye form, sier Vangen i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS