NJ-nestleder Hege Fagerheim har ledet utvalget som nå innstiller om å legge endringer på is.
Foto: Marte Vike Arnesen
NJ-utvalg vil legge navnedebatten død
Innstiller på at landsstyret ikke fremmer forslag om navneendring.
Oppdatering: Presiserer at utvalgets innstilling gjelder mulig nytt navn og innlemming av kommersielle medarbeidere.
Utvalget som har sett på foreslåtte endringer for både medlemskriterier og eventuelt nytt navn for Norsk Journalistlag (NJ) har levert sin innstilling til landsstyret.
Utvalget har sett på om dagens hovedregel for medlemskap i NJ er god nok for å kunne favne nye grupper på vei inn i mediebransjen, og også til å rekruttere enda bredere enn det NJ gjør i dag blant eksisterende yrkesgrupper og funksjoner, samt om det er grunnlag for å gå videre med forslaget om at NJ skal kunne organisere kommersielle medarbeidere i mediehus.
Budskapet i notatet fra utvalget er ganske klart:
«Innstillingen fra utvalget er at det i dag ikke er grunnlag for å gå videre med noen av disse forslagene, men at kartleggingen av bransjen og potensialet for rekruttering i bedriftene viser at det er rom for å øke medlemsmassen betraktelig ved å gjøre en betydelig innsats med verving av nye medlemmer.»
Samtidig innstiller utvalget også på at landsstyret ikke fremmer noe forslag om navneendring av Norsk Journalistlag på landsmøtet i 2023.
Både mulige utvidelser av hvilke yrkesgrupper som kan være NJ-medlemmer, og hva fagforeningen skal hete i framtiden, har lenge vært gjenstand for diskusjon.
Skal opp for landsstyret
Innstillingen skal behandles i landsstyremøte 6.-8- juni, til et høringsnotat som sendes ut i organisasjonen.
Basert på høringsrunden skal landsstyret i løpet av høsten vedta endelig innstilling i organisasjonsprosessen, som legges fram for landsmøtet i 2023, skriver NJ.
Utvalget ledes av NJ-nestleder Hege Fagerheim, som for øyeblikket befinner seg på IFJ-konferanse i Oman.
Ikke foreslått ny tekst
– Vi har ikke brukt mye tid på spørsmålet om hvorvidt content marketing-medarbeidere kan bli medlemmer. Signalene var sterke før forrige landsmøte om at dette ikke var aktuelt, og medlemsundersøkelsen og debatter og workshoper vi har hatt bekrefter det. Selv om noen ønsker en slik åpning velkommen, er det etter mitt og utvalgets syn ikke flertall for det i organisasjonen, skriver Fagerheim til Journalisten.
Utvalget har heller ikke foreslått en ny tekst som regulerer medlemskriteriene.
– Men, vi er tydelige på at det forutsetter en vid tolkning av den formuleringen vi har i dag og som ble vedtatt i 2021. Det er dette temaet vi har brukt desidert mest tid på i utvalget, og jeg ser fram til den diskusjonen vi skal ha om det i landsstyret i neste uke, skriver NJ-nestlederen.
NJs hovedregel for medlemskap lyder i dag: «Medlemskap i NJ kan innvilges for alle som arbeider med journalistikk, eller bidrar til redaksjonelle produkter.»
– Spørsmålet er jo hvordan vi definerer «å bidra til redaksjonelle produkter», og det er det ingen absolutt fasit på. Derfor håper jeg vi får mange gode svar fra organisasjonen på høringsnotatet, hvis landsstyret vedtar det slik vi har forslått det.
Sterk motstand mot å ta inn kommersielt ansatte
Blant arbeidet utvalget har utført, er en medlemsundersøkelse som ifølge dem selv viser at:
- 2 av 3 medlemmer er sterkt uenige i at en navnendring vil bidra til å reflektere bredden i medlemsmassen bedre.
- Nesten 3 av 4 er uenige i at NJ bør organisere personer som jobber kommersielt (les; for eksempel innholdsmarkedsførere).
- 61 prosent mener at det er yrkesgrupper eller funksjoner på sin nåværende arbeidsplass som ikke er medlem i NJ, men som burde være det.
Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.