Lillian Holden sier det er moro å se at det er muligheter for å lage noe utenfor konsern.

Leter etter en løsning som ikke er Amedia

Flere av avisene som i desember fikk beskjed om at partnerskapsavtalen med Polaris Media var over, er fortsatt på leting etter nye løsninger.

Publisert

Rett før jul kom beskjeden om at Polaris Media har bestemt seg for å avslutte samarbeidet med flere små og store mediehus. Avisene er partneraviser, hvor majoriteten tidligere hadde avtale med Agderposten Media, som ble kjøpt opp av Polaris i 2020.

Et selvsagt alternativ

I Hallingdølen driver de på for fullt med å finne alternative løsninger, forteller redaktør Lillian Holden til Journalisten. De er i løpende dialog med de andre avisene som er i samme situasjon, og med aktører som kan presentere muligheter.

– Amedia er det selvsagte alternativet fortsatt. Men vi driver på for å se om det er mulig å etablere noe utenfor konsern.

Og det finnes muligheter utenfor konsern, sier Holden, men de er nødt til å kartlegge hvor reelle de mulighetene er. 

– Det ruller og går, men det er allerede februar. Det er klart det må konkretiseres noe som er et reelt alternativ, om man ikke må gå i Amedia-retningen. Men det er moro å se at det er mulig å lage noe på utsida, sier Holden. 

Pris og konkurransedyktig teknologi er imidlertid svært viktig, avslutter hun.  

Mentor Medier på banen

Flere av avisene Journalisten har snakket med sier de er nødt til å begynne å implementere nye systemer til høsten, og at det er knapt om tid til å bestemme seg.

Daglig leder i Vest-Telemark Blad, Tor Arve Vartdal, forteller at de ennå ikke har konkludert og at det er planlagt møter med flere aktører denne uka.

Tor Arve Vartdal forteller at de fire store lokalavisene har laget en arbeidsgruppe sammen.

–  Det er flere som har meldt seg på og som gjerne vil lage løsninger. Nå snakker vi blant annet med Mentor Medier. De har systemer og aviser, men ikke et partneropplegg. Vi er fortsatt ute og leter, sier han. 

Fire av de største avisene som må forlate Polaris ved utgangen av året, unntatt Dagen, møtes nå også ukentlig og samarbeider om prosessen, forteller Vartdal.

–  Vi har en liten arbeidsgruppe sammen med Hallingdølen, Hordaland Folkeblad og Os og Fusaposten.

Åpent hos Amedia

Direktør for samarbeid og partnerskap i Amedia, Pål Eskås, sier til Journalisten at de selvsagt har registrert at Polaris vil avvikle avtalene med sine partneraviser ved årets utløp.

– Fra Amedias side er vi åpen for å gå i dialog med alle som ønsker det. Samtidig er det vårt prinsipp at vi ikke kommenterer eventuelle prosesser som pågår, og jeg kan derfor ikke si mer om dette nå, sier Eskås til Journalisten.

Siden september har Amedia inngått avtaler om strategisk samarbeid med Raumnes, Nye Troms og Drangedalsposten, bekrefter han. 

For disse avisene dreier samarbeidet om flere områder av avisdriften som redaksjonelle systemer, salg, marked, abonnement, opplag og tekniske løsninger, ifølge Eskås.

Powered by Labrador CMS