Nettavisens helgeavis blir et redigert produkt, med en begynnelse og en slutt og tydelige prioriteringer, forteller ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum.

Nettavisen lanserer helgeavis i PDF-format

– En erkjennelse av at det tradisjonelle papirformatet har noen fordeler, sier Gunnar Stavrum.

Publisert

– Vi produserer as we speak, helt opp mot deadline, sier Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum.

Fredag denne uka lanserer redaksjonen første utgave av Nettavisens nye helgeavis:

En redigert e-avis i PDF-utgave basert på avisas nettartikler, for abonnenter. En papiravis, uten papiret, med andre ord.

– Henger igjen

Amedias nettavissatsing i Kristiansand, KRS, der Stavrum selv har holdt i tømmene i oppstarten, har hatt gode erfaringer med en slik type digital helgeavis, forteller han.

Tanken bak er tredelt, forteller Stavrum.

– For det første er det en ulempe med nettet at innholdet blir flyktig. Det er lett å gå glipp av artikler hvis man ikke bruker nettet hele tiden. For det andre henger det fortsatt igjen hos noen at nettjournalistikk er mindre grundig enn artikler i en papiravis.

Bare det å demonstrere hvordan nettartikler ser ut når de presenteres i et tradisjonelt papirformat, kan være en styrke i seg selv, tror Stavrum.

–  For det tredje ønsker vi å gi et populært og godt tilskudd til abonnentene, et produkt vi har redigert med en begynnelse og en slutt og tydelige prioriteringer.

Ingen baktanker

Nettavisen har inngått kontrakt med en annen Amedia-avis, Romerikes Blad, om selve produksjonen av utgaven. RB fungerer som felles e-avisdesk for flere Amedia-utgivelser.

– Det ligger ingen pressestøtte-motivasjon i horisonten?

– Nei, men takk for idéen! Nei, vi har ingen slike baktanker, sier Stavrum.

Han avslutter:

– Dette er en erkjennelse av at også det tradisjonelle papirformatet har noen fordeler, så nå tester vi det ut. Blir det populært, så gønner vi på videre. Vi har kontrakt for ett år foreløpig, så det blir en solid test.



Powered by Labrador CMS