Arne Krumsvik. Foto: Bjørn Åge Mossin
Ledere og netthoder uenige
Legger vekt på ulik kompetanse, ifølge spørreundersøkelse.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Lederne mener presentasjon er den viktigste digitalkompetansen for mediehusene nå, mens nettjournalister og utviklere legger størst vekt på research. Det viser Netthodeundersøkelsen 2013, som ble presentert av Arne Krumsvik onsdag ettermiddag.
Krumsvik, tidligere leder fra DB Medielab og førsteammanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akershus, presenterte rapporten på årskonferansen til NONA (Norwegian Online News Association) i Oslo.
Du kan se presentasjonen her.
Presentasjon
I undersøkelsen ble gruppene medieledere og «netthoder» stilt det samme spørsmålet:
«I hvilken del av den jouralistiske prosessen er det viktigst med digital kompetanse akkurat nå?»
Hele 41 prosent av netthodene svarte at det er å finne informasjon, mot 27 prosent av lederne. De siste la størst vekt på kompetanse i å presentere innholdet, som ble prioritert av 46 prosent av dem.
Populært miljøparti
Undersøkelsen viser ellers at Miljøpartiet De grønne får støtte fra 7,2 prosent av netthodene. Høyre går mest tilbake og ligger nesten 10m prosentpoeng bak Arbeiderpartiet.
Vestre har en oppslutning skyhøyt over den øvrige befolkning og foretrekkes av 20,9 prosent.