Nå åpner Amedia-avisene for unge

Nils Martin Silvola
nyhetsstudio
Amedias samfunns- og kommunikasjonsdirektør Marte Ingul.

Fra i dag, mandag 23. juni, gjennomfører Amedia sitt varslede grep og åpner sine norske aviser for alle mellom 15 og 20 år, totalt rundt 400.000 personer.

Målet er å gi unge «faktasjekket og engasjerende innhold som de kan stole på», under den norske valgkampen og en generelt urolig tid for demokratiet i verden, meldes det i en pressemelding.

– Det viktigste er at unge faktisk tar i bruk tilbudet, slik at de etablerer gode medievaner og får en sunnere mediediett. Vi ønsker at det skal bli like naturlig å bruke avisen før og etter skolen som i skoletiden, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon.

En tilgangsløsning med innlogging med aID og aldersverifisering via BankID har vært testet ut blant annet hos Fredriksstad Blad før den nå rulles ut nasjonalt.

Ifølge redaktør René Svendsen har over 600 unge registrert seg for å få tilgang etter ti dager.

Powered by Labrador CMS