DEBATT:
Nullmoms er ikke støtte – det er demokratisk beredskap
Fjernes nullmomsen, blir journalistikken dyrere, lokalavisene svakere og demokratiet fattigere.
Foto: Roger Aarli-Grøndalen
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Det er lett å omtale nullmoms for aviser
som en støtteordning. Det er misvisende. Nullmomsen er først og fremst et
politisk valg for å sikre et velfungerende demokrati.
Spørsmålet er enkelt: Skal det være lett –
eller vanskelig – for folk å få tilgang til troverdig, redaktørstyrt
informasjon?
Nullmomsen bidrar til å holde prisen på
journalistikk nede, slik at flere kan abonnere, lese og følge med. Hvis den
fjernes, skjer det motsatte: prisene øker, færre abonnerer – og det offentlige
ordskiftet blir smalere.
Dette skjer samtidig som norske medier
konkurrerer mindre med hverandre og mer med globale teknologiselskaper som tar
en stadig større del av inntektene uten å produsere journalistikk eller ta
redaktøransvar. Det gjør de redaktørstyrte mediene mer sårbare.
Og det er nettopp disse mediene vi er
avhengige av. De sjekker fakta, stiller spørsmål og holder makta ansvarlig. De
gir oss et felles grunnlag for hva som faktisk er sant. Når økonomien svekkes,
svekkes også evnen til å gjøre denne jobben.
Særlig alvorlig er det for lokalavisene.
Her skjer mye av den viktigste journalistikken – tett på folk og beslutninger.
Her stilles kommunepolitikere til ansvar, og lokale saker får oppmerksomheten
de fortjener. Hvis nullmomsen forsvinner, er det disse miljøene som først blir
presset.
Konsekvensen er ikke bare færre
abonnementer. Det er mindre innsyn, færre kritiske spørsmål – og et fattigere
demokrati.
Dette handler derfor ikke bare om
mediebransjens rammevilkår, men om hvilken offentlighet vi vil ha. Vil vi ha et
samfunn der kvalitetssikret informasjon er tilgjengelig for de fleste? Eller et
der det blir dyrere å følge med – og lettere for støy, rykter og
feilinformasjon å dominere?
Nullmomsen er et virkemiddel som virker.
Den senker terskelen for deltakelse og bidrar til et mangfold av redaktørstyrte
medier.
Å svekke den nå, i en tid der vi trenger
disse mediene mer enn noen gang, vil være et steg i feil retning.
Nullmoms er ikke særbehandling av en
bransje. Det er en investering i et opplyst samfunn.
Ingen moms på det frie ord!
Nylige artikler
Unge menn mener alternative medier tilfører viktig informasjon
Flertallet mener journalister påvirkes av egne politiske standpunkter
Helse Nord, opptakene som tok slutt og skandalen som forsvant ut i intet
Er én ribbet høne i hånden bedre enn ti på taket?
17 kjappe
Mest leste artikler
Pulte rundt i alle mediehus denne uka
Se og Hør tok bilde i NRK-legendes begravelse – klaget inn til PFU
Historisk PFU-nekt: Nå er saken sendt til Norsk Redaktørforening
Var bekymra for om Shada-saka ville bli publisert
Skulle til USA-VM for Dagbladet: Fikk ikke visum