ØR på de skrå bredder
For første gang kaster et tidsskrift seg inn på teaterscenen og stiller 35 sider av bladet til rådighet som program. Økonomisk Rapport er bladet. Stedet er Oslo Nye Teater.
Økonomisk Rapport kommer i disse dager ut med et særtrykk, der 35 sider er laget dels som program for teaterstykket «De desperate» på Oslo Nye Teater og dels med fiktive intervjuer med skuespillerne, som får leve ut sine roller utenfor scenen. Ingenting er merket, og leserne må selv lure seg fram til hva som er fiksjon og hva som er reelle intervjuer og artikler.
- Kjempestilig, sier regissør og eks-journalist Per-Olav Sørensen.
«De desperate» er et stykke om kapitalismen på sitt verste. Miljøet er fra et eiendomsmeglerhus som skal slanke staben til det halve. Resultatlønn og konkurranse mellom de ansatte er stikkord. Misunnelse og spisse albuer er resultatet.
Stykket er skrevet av David Mamet i forrige jappetid, i 80-årene, og Mamet fikk Pulitzer-prisen. Sørensen sier han er forundret over at stykket ikke er oversatt og oppført i Norge før.
Samarbeidet mellom Økonomisk Rapport og teateret er et resultat av vennskap og felles tenkning mellom regissøren og fotograf Jens-Eirik Larsen i ØR. Larsen var engasjert av teateret som produksjonsfotograf, og etter hvert utviklet de tanken om å lage et program litt utenom det vanlige.
- Vi lager en fiksjon. Publikum får et blad i handa med stoff som de ikke ordentlig vet hva er. Noe er fiksjon, noe er reelt. Ved siden av at vi har «intervjuet» skuespillerne som deres rollepersoner, har vi også annet, reelt stoff fra eiendomsmarkedet, sier journalist Terje Aurdal som sammen med Jens-Eirik Larsen har vært ØRs mann i prosjektet.
- Hva med det presseetiske?
- Vi har diskutert veldig mye presseetikk. Hvor går grensen for hva vi kan tillate oss? Vi mener dette ligger godt innenfor samtidig som vi bevisst tøyer grensen litt. Vi beveger oss inn i fiksjonen og håper det kan bidra til debatt, både om vårt markedsliberalistiske samfunn og om presseetikken, sier Aurdal.
Og teatersjef Kjetil Bang-Hansen stråler: - Dette er kjempemoro. ØR blir en bro fra scene til det virkelige liv. Folkene i ØR har jobbet enormt og fortjener alle de premièrebillettene de har fått.
Og premièren er i morgen, lørdag.