Foto: Bjørn Åge Mossin.

Kan ikke kompensere med pris

For første gang opplever A-pressen at opplagsinntektene faller.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tidligere har norske aviseiere kompensert opplagsinntektene fra fallende avisopplag gjennom prisøkninger. Det lykkes man ikke lenger med, mener A-pressen.

Mediekonsernet opplevde i første kvartal at opplagsinntektene falt én million kroner, sammenlignet med samme periode i fjor. Fallet er på 0,5 prosent og foreløpig ikke avgjørende, men konsernsjef Even Nordstrøm sier det er på høy tid å tenke nytt.

Utvikling

– Det er slutt på å kunne kompensere det fallende volumet gjennom prisøkninger. Det er et trekk i utviklingen. Vi må rett og slett belage oss på bortfall av inntekter, sier han til Journalisten etter kvartalspresentasjonen til mediekonsernet.

Produktutvikling er blant punktene Nordstrøm nevner som kan brukes til å møte denne negative tendensen. Å skape gode produkter, sier han, vil opprettholde interessen, men han mener at mediekonsernene gradvis må ha større inntekter på nett, samtidig som nye forretningsmodeller kommer til.

– Har vi 200 millioner kroner i inntekt fra nett vil vi også ha et positivt resultat, sier han.

Grenser

Konkurrent Per Axel Koch i Polaris Media er langt på vei enig med Nordstrøm. Han tror også at det er grenser for hvor lenge prisøkninger vil justere for bortfallet av voluminntekter. I første kvartal i år hadde mediekonsernet opplagsinntekter på 121 millioner kroner, det er en økning på fem millioner kroner fra i fjor.

– Innholdsinntekter er viktig for alle medier, og vi kan ikke hvile på annonser. Det å ta bedre betalt for innholdet er en gjennomtenkt strategi. Vi mener produktet Adresseavisen har en stor verdi, og vi at vi tar noe bedre betalt fra abonnentene er viktig, sier konsernsjefen. Han sier at de ikke har merket store endringer i opplaget når prisen er blitt justert, samtidig poengterer at man ikke kan justere prisen til evig tid.

Opp

Også Koch skjeler til den digitale plattformen og mulige inntektsstrømmer derfra. Konsernsjefen sier at konsernet allerede i fjor gikk med overskudd på nett med 90 millioner kroner i inntekter. I første kvartal økte disse med 30 prosent sammenlignet med samme tid året før.

Koch opplyser samtidig at det er klart at nettdelen ikke betaler leie for lokalene.

– Men det er ingen tvil om at vi begynner å få en god økonomi for flere av våre nettsteder. Inntektene er på vei opp.

Powered by Labrador CMS