Tror Montgomery vil slite

Medieanalytiker mener Mecom-sjefen vil slite med å levere de resultatene han lover investorene sine.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Montgomery er i finansiell motvind melder epn.dk i dag og viser til at Mecoms aksjekurs har falt rundt 30 prosent siden i juli. Henrik Schultz, medieanalytiker hos Kaupthing i Oslo, er intervjuet i artikkelen, men vil ha seg frabedt at det ser fullt så ille ut.

Overrasket over oppgang

– Måler du mot begynnelsen av året har aksjen bare gått litt ned, og den nedadgående utviklingen har den til felles med mange andre medieaksjer. Jeg er egentlig mer overrasket over at aksjen gikk så mye opp i sommer, sier Schultz til Journalisten.

Derimot mener han at Mecoms investorer sannsynligvis kan se langt etter de gjeve avkastningene Montgomery har lovet. Kaupthing handler ikke i Mecom-aksjer, men på generelt grunnlag sier Schultz at han ville stilt seg avventende til aksjen på kort til mellomlang sikt.

Har undervurdert markedet

– Konseptuelt liker jeg strategien til Montgomery, men jeg tror det vil ta tid å levere ønskede resultater, sier medieanalytikeren.

Mecom-aksjen falt da selskapet presenterte interimresultater i september hvor det ble klart hvor mye den danske aviskrigen hadde kostet Montgomery.

– Hva tror du om denne situasjonen?

– Jeg tror både Mecom og internasjonale analytikere har undervurdert markedet i Danmark. Medier er sykliske produkter og mye avhenger dessuten av konjunkturer. Får vi for eksempel en nedgang i annonsemarkedet til neste år, vil det slå negativt ut på Mecoms resultater. På den annen side kan en eventuell nedgang også være en bekvem unnskyldning for Montgomery, mener Schultz.

Powered by Labrador CMS