Takker nei til blogging

Journalister som blogger for å informere leserne blir helt feil, mener redaksjonssjefen for et av de norske fagbladene til Reed Business Information (RBI).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Min holdning er jo at god journalistikk er et produkt og der igjennom blir det også en samfunnstjeneste. Det er resultat av de gjennomarbeidede artiklene journalistene produserer: Ikke noe informasjonskontor, men en samfunnstjeneste, og det trenger vi ikke blogger for, sier Anton Granhus, redaksjonssjef i Byggaktuelt.

En uting

Han reagerer på fremstillingen til Adam Tinworth, RBI Englands bloggsjef, om at journalistikk nå er blitt en tjeneste og at blogger har en plass i nyhetsdekningen.

– At journalister blogger ved siden av journalistikken synes jeg er rart. Hvorfor kan man ikke holde leserne informert gjennom en god nyhetstjeneste med kilder? Journalistenes saker bør publiseres som en ordentlig artikkel, ikke bankes ut som en blogg. Er det noe journalistene ikke får på trykk og må legge i en bloggpost, er det noe galt med redaksjonen de jobber i, sier Granhus, som riktignok blogger selv på fritiden.

– Jeg skriver en blogg på fritiden i forbindelse med en veldig smal idrett jeg driver med. Det gir meg muligheten til å løfte fram resultater som ikke får noe særlig plass i dagspressen, men den har ingenting med jobben min å gjøre, forklarer Granhus.

Visker ut grensene

– Blogg er jo mer en kommentarform. Hvis journalister begynner å skrive for mye på denne måten, er jeg redd grensene mellom kommentar og nyheter bli utvisket, sier Granhus, og legger til at han synes usensurerte blogger er skummelt, spesielt med tanke på personvern.

Så Byggaktuelt kommer ikke til å begynne å blogge med det første?

– Nei det står ikke veldig høyt på dagsorden, humrer Granhus, og presiserer at RBI Norge har mer enn nok med å få ut de bladene de gir ut, om de ikke skal blogge også.

På spørsmål fra Journalisten om han har gjort seg noen tanker om at morselskapet Reed Elsevier, som eier RBI, nylig ga uttrykk for at de ønsker å selge RBI, svarer Granhus:

– Jeg merker ikke noe uro rundt dette. Selskapet er jo en av verdens største fagbladutgivere, så jeg regner med at de håndterer dette på den seriøse måten det krever.

Powered by Labrador CMS