– Utrop har som oppgave å fremme stemmer og narrativer som vanligvis ikke slipper til i den norske offentlighet, forklarer journalist Claudio Castello.
– Utrop har som oppgave å fremme stemmer og narrativer som vanligvis ikke slipper til i den norske offentlighet, forklarer journalist Claudio Castello.

MORGENRUTINEN: 

Utrop-journalisten bruker «godvilje-strategi» for å finne gode saker 

Ydmykhet og etterrettelighet er det som skal til for å bedre tilliten til de redaksjonelle mediene, mener Claudio Castello.

Publisert

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Claudio Castello er seniorjournalist i Utrop – Norges første flerkulturelle avis.

Her kan du lese flere Morgenrutinen.

Kaffe eller te?

– Siden jeg har opprinnelse fra Chile, landet der befolkningen ofte omtales som Sør-Amerikas «engelskmenn», så drikkes det te til frokost. Og gjerne til lunsj og kveldsmat.

Hva har du på nattbordet?

– Vekkerklokke og nettbrett.

Når om morgenen starter hodet å tenke jobb, og hvilke medier må du innom?

– Gjerne rett ved ankomst kontoret, ved å sjekke NTB-feeden. Så går det i riksmedier og internasjonale medier. Temaene vi dekker er blant annet innvandring og integrering, så det mangler ikke på stoff. 

Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– Fred i Ukraina. En overskrift som jeg tror vi ikke kommer til se på mange år. Europa er igjen preget av krig og flukt. 

Hva er ditt beste tips for å finne gode saker?

– Sjekke alle mulige kanaler. Alt fra jungeltelegrafen i den analoge verden, til faglige konferanser og ymse sosiale medier. Noen ganger finner man ting selv ved tilfeldigheter, eller så har man etter en lengre tids godvilje-strategi klart å oppnå nok tillit til at folk stiller opp. Utrop har som oppgave å fremme stemmer og narrativer som vanligvis ikke slipper til i den norske offentlighet, og som ofte har et annet forhold til de tradisjonelle mediene enn majoritetsbefolkningen. 

Hva er den tynneste saken du noen gang har laget, og hvorfor ble den likevel publisert?

– Tror muligvis at jeg ikke har skrevet mange utpregede «tynne saker». Men husker jo denne fra 2012, en satirekommentar hvor undertegnede markerte ett år siden Plumbos «mokkamann-tale» under Spellemannprisen. Saken ble lagt ut på et tidspunkt hvor undertegnede prøvde seg ut i satiresjangeren. Leser man kommentaren retrospektivt kan man med litt mer alvorsmine i blikket se hvordan ordskiftet har utviklet seg.

Om du kunne velge hvem som helst, hvem har du mest lyst til å intervjue ansikt til ansikt, og hvorfor?

– Vanskelig spørsmål. Så mange historier, så mye spalteplass. Som United-supporter kanskje det evige geniet Sir Alex, noe som uansett ville kompromittert egen journalitiske habilitet. Noe å tenke på i disse dager, dette ordet.

Hva er din viktigste egenskap som journalist, og hvordan bruker du den?

– Viljen til å finne frem de gode historiene som menneskeliggjør og bygger broer, midt i jungelen av pressemeldinger.

Hva er det gøyeste eller rareste du har opplevd i jobben?

– Nå bortgåtte Shabana Rehmans «mullaløft» av Max Hermansen under en Pegida-markering i 2015. Rart og satirisk, men samtidig noe som manet til ettertanke, i beste Shabana-stil.

Hvilket journalistisk arbeid inspirerte deg sist, og hvorfor?

– Den siste tiden har vi i Utrop satset på «innsiktssaker», hvor vi går inn i ulike problemstillinger og bruker mer tid og ressurser enn i vanlige nyhetssaker. Sammen med flere kolleger fikk vi høsten 2022 laget en knallgod sak om rasisme internt i bryteforbundet. Vi brukte lang tid på saken, men den var verdt strevet.

Hva er den største utfordringen akkurat nå, for mediebransjen generelt og der du jobber?

– I en hverdag preget av en kjapp nyhetsstrøm er det viktig å ha god kildekritikk. Sosiale medier spesielt preger nyhetsstrømmen, og flere velger heller å lese nyheter derfra. Så er det jo dyrtiden, som har gitt annonse- og abonnementstørke, og som igjen fører til mer klikkjag. 

Hva kan journalister og mediehus gjøre for å bedre tilliten til de redaksjonelle mediene?

– Ydmykhet og etterrettelighet.  

Hvilket bilde eller video fikk deg sist til å stoppe opp?

– Aftenpostens bilde av Taliban-soldater som tar i bruk treningsutstyr i den forlatte norske ambassaden i Kabul.

Når logger du av for kvelden?

– Litt avhengig av jobbdagen. Samtidig er det greit å koble av på et eller annet tidspunkt.

Powered by Labrador CMS