Jobb: Redaksjonell produkteier

Hva er det, vil nok mange spørre. Les om Linn Gjerstad og finn ut.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Linn er Bergens Tidendes første redaksjonelle produkteier, forteller produktdirektør Tor Olav Mørseth.

Stillingsbetegnelsen produkteier er en nyskapning i redaksjonell sammenheng. Det er et begrep som er mer vanlig i mediehusenes forretningsavdelinger. Jobben innebærer et overordnet ansvar for både innhold og utvikling av et produkt. Flere av Schibsteds mediehus innfører nå denne typen funksjon.

I Linn Gjerstads tilfelle handler det om Bonansa, et nytt nettsted som dras i gang av BT om en måneds tid.

[factbox:1-left]

Tolv år i BA

– Jeg gleder meg til lanseringen, sier Gjerstad, som sammen med en kollega skal utgjøre Bonansa-redaksjonen.

Gerstad har utdannelse i medievitenskap. I fjor høst jobbet hun med sosiale medier for MK Norway Reklamebyrå i noen måneder, men har over tolv års bakgrunn som journalist, redigerer og frontsjef i Bergensavisen.

Nå gleder hun seg til lanseringen av Bonansa.

– Hvilket produkt eier du egentlig?

– Bonansa skal handle om bolig. Vi skal engasjere, overraske og være feel good. Vi skal være lett og leken, men ikke lettvint og i alle fall ikke tullete. Bonansa skal være hjelpsom, full av gode tips og ideer og har som mål å inspirere.

Tilrettelegger

– Hva innebærer stillingen i praksis?

– Min jobb er å få ting til å skje. I tillegg til å initiere, produserer jeg også innhold til Bonansa. Samtidig tilrettelegger jeg for at nettstedet skal være attraktivt for våre samarbeidspartnere, som bloggere, eksperter og bidragsytere. Jeg skal overvåke nettrafikk og skreddersy nettstedet vårt, og ikke minst sørge for at Bonansa lever ute på verdensmetropolene på internett. Det vil si Facebook, Twitter, Instagram og så videre.

Dummy av det kommende nisjenettstedet Bonansa.

Mørseth understreker at helhetsansvaret som redaksjonell produkteier ikke bare gjelder journalistikken.

– Produkteieren har også ansvaret for at nettstedet når det riktige publikumet, at vi får gjort de riktige prioriteringene for videreutvikling og at ting fungerer som vi ønsker. Vi kan kalle produkteieren for en slags minipublisher, sier han.

Mørseth har jobbet i mange år med journalistikk, digital utvikling og produktutvikling i BT, både som nyhetsredaktør og som produktdirektør.

Ny type stilling

[quote:2-right]

Stillingen som produkteier er redaksjonell, men har ikke redaktørstatus og er plassert på utsiden av det tradisjonelle redaksjonshierarkiet i BT. Gjerstad rapporterer direkte til Mørseth.

Tor Olav Mørseth, utviklingsdirektør i Bergens Tidende. Foto: Bergens Tidende

– Dette er en ny type stilling for oss, så vi er opptatt av å se underveis hvordan selve arbeidet blir og hvor mye tid som går med til de forskjellige oppgavene. Produkteieren har også ansvaret for å trekke til seg de folkene og ressursene som trengs for at prosjektet skal fungere, poengterer Mørseth.

Bonansa får en annen organisering enn BT har valgt for andre nettbaserte nisjesatsinger, som Sysla, iLaks og Offshore.

– Jeg tror alle er på søken etter den beste måten å organisere medievirksomheter på i dag. En av svakhetene ved den tradisjonelle måten er ansvarspulverisering. Det er ofte for få som tenker på helheten.

Inspirert av VG

Mørseth legger ikke skjul på at BT har blitt inspirert av VGs erfaringer på dette området.

[quote:4-right]

– Det er VG som har gjort mest av dette i Norge. Det er ikke snakk om noen felles satsing i Schibsted Norge, men vi har tett kontakt og diskuterer oss imellom hva vi gjør. Vi prøver å lære mye av hverandre. Foreløpig er Bonansa et BT-prosjekt, men vi håper at også andre innen Schibsted-sfæren kan dra nytte av det.

Det er kun noen få journalister foran Gjerstad i løypa med tittelen produkteier, blant dem Camilla Bjørn i nettopp VG. Hun fikk i fjor høst et helhetlig ansvar for innhold og utvikling av blant annet nisjenettstedene Godt og minMote.

Fokus på hovedproduktet

Mørseth er ikke lysten på å røpe om BT planlegger flere nisjenettsteder med egne produkteiere. Han poengterer at de desidert fleste kreftene settes inn i utviklingen og produksjonen av BTs hovedprodukt på nett, bt.no.

[quote:3-left]

– Men vi har stadig ting til vurdering.

– Er det knyttet kommersielle omsetningskrav til stillingen som produkteier?

– Nei, ikke direkte i form av et kronemål. Men vi satser jo på dette nisjeproduktet for at det skal være lønnsomt. Det viktigste for Bonansa er å produsere så godt stoff at det er et interessant sted for både lesere og annonsører.

– Det er markedsavdelingen som selger annonser. Min jobb er å knytte til oss attraktive lesere, presiserer Gjerstad.

Sjefredaktør Lars Helle, Stavanger Aftenblad. Foto: Jan Inge Haga

Også i Aftenbladet

Før jul fortalte sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad at hans redaksjon nå skal starte egne produktmiljøer. Det innebærer at redaksjonelle produktsjefer - eller produkteiere - får hovedansvaret for satsinger på ulike stoffområder.

Helle utdypet at dette vil innebære et ansvar både for å ha kvalitetsinnhold, god trafikk og at mediehuset har gode markedsinntekter på stoffområdene.

– Det kan innebære at vi får slike funksjoner for boligsatsing eller på andre områder innen nytte- og forbrukerjournalistikk. På videoområdet er dette allerede tydeliggjort gjennom at illustrasjonssjefen leder forumet som arbeider med innkjøp og finansiering av webfjernsynssatsinger.

Powered by Labrador CMS