Foto: Birgit Dannenberg

NAV kontaktet Bjerkaas

Ville stanse Brennpunkt-program.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag morgen omtalte Journalisten NAVs PFU-klage på NRKs dekning på etatens bruk av leger i ekspertuttalelser. NAV skriver i sin klage at dokumentarprogrammet er fullt av faktafeil, det mangler saklighet i sin fremstilling og etaten har ikke fått gode nok muligheter til å imøtegå påstander i reportasjen.

NRK på sin side mener at NAV har fått mange muligheter til imøtegåelse, særlig fordi representanter for etaten ved to anledninger fikk se programmet. Etter visningene ble det gjort endringer i samråd med NAV, men etaten mener de ikke var tilstrekkelige.

Sendte e-post

I NRKs tilsvar står det mot slutten:

 – De (NAV red.anm.) har ved gjentatte anledninger krevd at NRK skulle fjerne programmet fra sendeskjema, senest i direkte henvendelse til kringkastingssjefen dagen før sending, skriver NRK.

– Det stemmer at de gjorde. De sendte en e-post til meg, forteller Hans Tore Bjerkaas.

Kringkastingssjefen mener at det må det også være rom for at folk skal få gjøre. Han sier det ikke er slik at det bør være høy terskel for at folk som har noe på hjertet skal kunne ta kontakt med ham dersom de har synspunkter som gjelder NRKs programmer.

– Det skulle bare mangle om det ikke skulle kunne gjøre det.

Vil ha reaksjoner

Vanligvis går henvendelsene til de operative redaktørene i hver enkelt avdeling, men det innebærer ikke at Bjerkaas også får henvendelser, selv om de ikke kommer så ofte.

– Vi tok en gjennomgang av programmet etter henvendelsen, og så gjorde vi noen endringer. Vi må ta slikt på alvor, sier Bjerkaas og forklarer at de endret på noe av det som ble sagt i voicen.

For ordens skyld, Bjerkaas’ mobilnummer, dersom du har noe på hjertet om NRKs programmer, finner du på nett.

Ville ha oppmerksomhet

 – Ja, det stemmer at vi sendte e-post. Dette er uttrykk for hvor opptatt vi var av at programmet ikke skulle sendes på denne måten med feilene i seg, sier kommunikasjonsdirektør Hege Turnes i NAV.

NAV oppnådde ikke så mye ved å sende e-posten, bortsett fra endringen i fortellerstemmen som Bjerkaas forteller om. Selv fikk de aldri svar på henvendelsen sin. Ifølge Turnes var målet å skape oppmerksomhet internt i NRK slik at de rette myndighetspersonene begynte å stille spørsmål.

Noe ble justert

Samtidig understreker Turnes at NAV skal tåle mye, også et tøft søkelys fra pressen.

– Men det var jo ikke bare én faktafeil.

Turnes forklarer at etter den første visningen de fikk være med på, ble en del ting justert. Da hun selv var med på andre visningen var det fortsatt en del feil og mangler.

– Selv om det hadde beveget seg og endringer var blitt gjort, var det så grovt at vi anså det for grunn til å klage til PFU.

Powered by Labrador CMS