NTBs sjefredaktør og administrerende direktør Pål Bjerketvedt 20090623

NTB med beste resultat noensinne

Nyhetene går endelig i balanse, men utgjør stadig mindre av økonomien.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nå heter det NTB-gruppen og er ikke lenger bare et nyhetsbyrå. Det handler om featurestoff, bildetjenester, medieovervåking, grafikk og tv-tablåer for å nevne noe.

 NTB-sjef Pål Bjerketvedt har ekspandert selskapets rekkevidde de siste årene. Og mer skal det bli, lover han, men hva – det vil han ennå ikke si.

– Det kommer oppkjøp, og det finnes gode muligheter både i Norge og i utlandet, sier han.

Snudd på hodet

Etter å ha vært nede i null på bunnlinjen i 2009 ligger resultat før skatt an til å havne på tett opp mot 15 millioner for 2011. Det er en tredobling fra 2010. I 2004 var tallet minus 14 millioner.

Ifølge Bjerketvedt har kostnadsreduksjoner lite med det å gjøre. Snarere er det vekst gjennom oppkjøp av selskapene Retriever og Scanpix – og vekst med nye produkter og på nye områder i selve nyhetsbyrået.

I år skal resultatet vokse seg enda større. Budsjettet sier i underkant av 19 millioner kroner. Og da skal omsetningen opp i 215 millioner.

 – Vi tror det er et nøkternt og realistisk mål, sier Bjerketvedt.

Endrer selskapet

Samtidig omstruktureres selskapet. NTB og Scanpix er fusjonert til ett selskap, og fotovirksomheten endrer navn til NTB Scanpix. Det “gamle” navnet beholdes fordi det er et merkenavn som er godt etablert, dernest fordi bildebyrået samarbeider med Scanpix i Sverige, Danmark og Baltikum.

NTB Kompetanse, forteller Bjerketvedt, blir stadig viktigere for selskapet. I fjor kurset NTB 400 journalister. Når de skal holde seminar om dekningen av 22-juli-rettssaken er 100 påmeldte og ventelisten lang.

 For bare noen år siden sto nyhetsbyrå-delen for 70 prosent av omsetningen, nå står grunnfjellet for rundt en tredjedel. Og for første gang på flere år går den i balanse.

Penger til eierne?

Med strategimål om mellom 5 og 10 prosents vekst hvert år fram til 2015, kan det være en fordel. Kanskje ber eierne om noen penger etter hvert også.

– Jeg antar at det blir tema om vi fortsetter å tjene penger som nå, sier Bjerketvedt.

Styreleder og NRKs mann Jon Espen Lohne sier til Journalisten at spørsmålet om utbytte er en luksusproblemstilling. Særlig all den tid selskapet gjennom mange år har tapt penger.

– Vi er glade for at vi er i en posisjon hvor vi tjener penger, og så er det slik at NTB har ambisjoner om å vokse. Vi har investert kapital i dette og det er også strategien fremover.

A-pressens konsernsjef Thor Gjermund Eriksen forteller at snuoperasjonen ledelsen i NTB har gjennomført imponerer ham.

– Og så er det naturlig når et selskap over tid tjener penger å drøfte hva vi skal gjøre. Det er en hyggelig problemstilling som ikke har vært aktuell på mange år. Den har faktisk vært fraværende.

Styremedlem Stig Finslo som også er konserndirektør i Edda Media, sier at utbytte ikke er blitt drøftet i særlig grad.

– Det har ikke vært en naturlig diskusjon med tanke på prosessen rundt Edda og A-pressen.

Powered by Labrador CMS