70 avspillinger på én dag: Den mest spilte artisten på lokalradiokanalen er redaktøren selv
Samarbeid med lokale ungdommer, forteller Radio Haugaland-sjef Egil Martin Solberg om låtene til «DJ Solberg og Maja».
Bak artistnavnet «DJ Solberg og Maja», som får massiv rotasjon på Radio Haugaland om dagen, finner vi kanalens sjef, Egil Martin Solberg.Skjermdump Spotify
«I dag igjen hørte jeg på Radio Haugaland mens jeg var ute og kjørte, og nesten hver tredje sang de spilte var fra denne 'DJ Solberg'», påpekte en Reddit-bruker i helga.
Brukeren stusset over rotasjonen for artisten «DJ Solberg og Maja», og gikk dypere inn i materien:
I en oppfølgerpost forteller brukeren at Radio Haugalands spilleliste viser at DJ Solberg-låter har hatt økende rotasjon gjennom juli, august og september, med flere titalls avspillinger på kanalen på enkelte dager.
Den foreløpige toppen kom lørdag 4. oktober; da kunne Radio Haugaland-lyttere få med seg DJ Solberg og Maja-låter 70 ganger i løpet av ett døgn. Den nest mest spilte artisten var Ed Sheeran, med seks avspillinger.
Og engasjementet steg i Reddit-tråden da en annen bruker pekte på at «DJ Solberg» er ingen ringere enn Egil Martin Solberg: Radio Haugalands daglige leder, hovedeier og redaktør.
– KI-inspirert
Dette bekrefter Solberg selv når Journalisten slår på tråden.
Han forteller at han har laget og produsert musikk i rundt 40 år, og jobbet med en lang rekke lokale artister.
«DJ Solberg og Maja»-prosjektet har blitt til i samarbeid med flere lokale, musikkinteresserte ungdommer, som har sittet sammen med ham i studio og jobbet fram låtene, forteller Solberg.
Han bekrefter at han har tatt i bruk en rekke kunstig intelligens-verktøy for å lage låtene.
– Deler av jobben med å lage musikk kan KI hjelpe veldig mye til med. Har man en god idé, kan man prøve seg fram og få videre inspirasjon. Så jeg har spilt ball med ungdommene i studio, og de har inspirert meg. Dette er ikke KI-generert musikk, men KI-inspirert og KI-forsterket musikk, sier Solberg.
På Facebook har Solberg fortalt om hvordan han blant annet bruker Audimee, en tjeneste som kan omforme innspillinger av vokal til nye, KI-genererte stemmer.
Ifølge Solberg er «Maja» i artistnavnet satt sammen av de første bokstavene i fornavnene til de fire ungdommene som i utgangspunktet deltok i prosjektet.
Redaktøren forteller at han virkelig har fått opp øynene for KI-mulighetene.
– Det er en kunst dette også, jeg ser det ikke som noe juks. For meg er dette kjempeinteressant, og resultatet blir jo vanvittig bra, like bra som hva som helst ellers vi spiller på radioen.
Kanalen har ikke mottatt noen negative tilbakemeldinger på låtene, heller tvert imot, sier Solberg.
En DJ Solberg og Maja-låt på Spotify.Skjermdump
– Ser dere selv på det som en spesiell situasjon at redaktøren er kanalens mest spilte artist?
– Nei, det har vi egentlig ikke hatt noen tanker rundt. Det er snakk om ti veldig ulike låter i forskjellige sjangre som går i rotasjon som all annen musikk på kanalen. Vi kunne egentlig hatt ulike artistnavn på alle ti låtene, og delt på ti er ikke låtene mer spilt enn andre.
– På Reddit spekuleres det i at siden musikken er TONO-registrert, så får du som artist utbetalinger når kanalen din spiller musikken din?
– Når en liten lokalradio i Haugesund spiller låter, er det lite å hente på det i TONO-sammenheng. Det er i så fall bagatellmessige summer, så dette handler ikke om profitt i det hele tatt.
TONO: Ikke fått penger
Kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i TONO sier til Journalisten at man rent prinsipielt kan lage en radiokanal og spille sine egne sanger mellom hvert eneste innslag hvis man vil det.
– På samme måte som TONO-medlemmer arrangerer egne konserter, hvor man da har flere yrker samtidig, som kringkaster, artist og låtskriver.
For å få betalt fra opphavsrettsforvalterne i TONO må man være medlem og lage tekst og musikk selv, forklarer Martinsen, som også forteller at KI kan brukes som verktøy, men at ren KI-generert musikk ikke utløser opphavsrett. Har man laget en melodi selv, men brukt KI til å generere tekst, har man opphavsrett til melodi.
TONO er tilbakeholdne med å kommentere forhold knyttet til kunder, men Martinsen sier at en del av sakens tematikk er knyttet til tilliten til TONO-systemet.
– Jeg kan kommentere litt, og det er at han ikke lenger er TONO-medlem og ikke har fått penger fra TONO. Så vil jeg også slå et slag for at mediene bruker musikk skrevet av mennesker, avslutter Martinsen.