Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen. Foto: Birgit Dannenberg

A-pressen kutter 350 millioner

– Det blir totalt sett færre ansatte i det sammenslåtte konsernet, sier konsernsjefen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

A-pressen og Edda Media oppnådde driftsoverskudd på henholdsvis 143 og 120 millioner kroner i første halvår. Likevel må de ansatte forberede seg på betydelige kutt når de to mediekonsernene nå slås sammen.

– Må tilpasse kostnadene

Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen opplyste på en pressekonferanse onsdag at ledelsen har identifisert et potensielt synergiuttak på 350 millioner kroner. Dette er 100 millioner kroner mer enn Eriksen anslo i vår. De to konsernene hadde en samlet omsetning på 7,5 milliarder kroner i 2011.

– Det nye konsernet har samme behov som andre i bransjen for å tilpasse kostnadene framover, sier Eriksen til Journalisten.no, med henvisning til de strukturelle konsekvensene av en gradvis overgang fra papirbaserte til digitale medier.

Ingen vernes

Eriksen understreker at kostnadskuttene i hovedsak er en konsekvens av sammenslåingen.

– Det er åpenbart at det blir en nedbemanning, totalt sett. Ingen enkeltgrupper av ansatte kan vernes, så vi kan for eksempel ikke si at ingen av våre 1.200 journalister blir berørt. Nedbemanningen skal skje både ved naturlig avgang og ved tilbud om sluttpakker. Vi søker å gjennomføre dette i form av frivillige ordninger, sier han.

3.750 ansatte i dag

Det sammenslåtte konsernet har i dag 3.750 ansatte. Dersom Medietilsynets vedtak om å selge seks aviser i Østviken blir stående er antall ansatte 3.500. Eriksen vil ikke kommentere hvor mange årsverk det er aktuelt å fjerne fra dette nivået.

– Det skal vi gå nøye gjennom nå. Vi mener det er riktig å ta ut kostnader for 350 millioner kroner som følge av sammenslåingen. Dette er en mulighet vi får én gang. Det er mer effektivt å drive ett konsern enn to. Vi beregner å bruke to år på sammenslåingen, men mesteparten av tiltakene vil ta kortere tid. Vi er allerede godt i gang.

Eriksen viser til at det kan tas ut synergier umiddelbart der de to konsernene i dag har doble funksjoner: konsernledelsen, avdelingene for økonomi og IKT, trykk, distribusjon, utvikling, salg og abonnement.

Slanket direktørkorpset

Eriksen har allerede slanket antall konserndirektører fra 16 til sju, i forhold til det tidligere antallet i A-pressen og Edda Media. Nå kommer turen til de øvrige organisasjonsleddene.

Eriksen understreker at nye A-pressen, eller Amedia som det nye navnet trolig blir, har et godt utgangspunkt for å gjennomføre synergiuttaket.

– Ute i mediehusene våre er det populært at vi skal bli et samlet konsern. Nå skal vi ta ut kostnader uten å svekke konkurransekraften vår.

– Hva betyr det?

– Vi skal etablere oss som et nytt, moderne og effektivt konsern. Vi skal ivareta kjerneverdiene våre, det vi lever av i forhold til lesere og kunder. Godt innhold og god journalistikk er avgjørende for å beholde posisjonen hos leserne. Vi må også ha gode salgsressurser. Nå skal vi altså se nøye på hvordan vi kan drive mer effektivt.

Powered by Labrador CMS