MBL snuser på Google-avtale

Søkegiganten betaler inn 450 millioner kroner for å få fred med fransk mediebransje.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fredag underskrev Google og franske medier et historisk forlik, meklet fram av franske myndigheter med president François Hollande i spissen. Riset bak speilet var innføring av en fransk særskatt.

Avtalen innebærer i følge NTB at Google betaler inn nesten 450 millioner kroner til et fond som skal bidra til å utvikle franske medier på nettet.

Denne meldingen ble lagt ut på Googles offisielle blogg i Frankrike.

«Frankrike er stolt over å ha kommet fram til denne avtalen med Google, den første i sitt slag i verden», meldte kontoret til president François Hollande på Twitter.

Smitteeffekt?

En liknende avtale ble inngått mellom Google og belgiske avisutgivere i desember, mens Google fortsatt ligger i konflikt med tyske medieselskaper. Den tyske dagspressen krever at Google må betale for lenking til artikler.

– Det er naturlig at vi også tar denne debatten i Norge, uttalte administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening til Journalisten 8. januar.

Mandag sier MBLs fagsjef for digitale medier, Geir Engen, følgende:

– Vi har fått med oss at det er inngått en avtale mellom president Hollande og Google. Vi kjenner ikke avtalen i detalj. Det er derfor vanskelig akkurat nå å si noe om hvorvidt dette er en avtale som kan ha overføringsverdi til det norske markedet. Hovedstyret vil denne uken møte representanter for noen av våre internasjonale organisasjoner, WAN/IFRA og ENPA, og vil da bli oppdatert på situasjonen.

Ikke per gang

Avtalen i Frankrike innebærer ikke at mediene får betalt hver gang Google publiserer lenker til deres artikler, slik kravet opprinnelig gikk ut på.

Ifølge Google-sjef Eric Schmidt skal Google også hjelpe franske medier med å tjene mer på nyheter på nettet. Det skal skje ved at de får bruke Googles teknologi til markedsføring, skriver NTB.

Powered by Labrador CMS