Mediefolk

starter 1. mars i ny jobb i TV 2. Hun skal primært ha ansvaret for politikk og samfunn i et nytt underholdnings- og aktualitetsmagasin. Lunde kommer fra Warner Music...

er tilsatt i et årsvikariat som journalist i Mediehuset iTromsø, fra 1. februar. Han har frilanset samme sted fra mai i fjor. Dalseth er fra Tromsø og flyttet tilbake til...

ble fast ansatt i Mediehuset iTromsø fra 1.1 2012. Hansen har vært i avisa siden 2008, og kom til avisa direkte fra Journalistutdanningen i Bodø. Hansen jobber for tiden...

er engasjert som fotograf i Mediehuset iTromsø. Benjaminsen er utdannet fotograf fra yrkesskolen for fotografer på Stokmarknes, og har jobbet som frilansfotograf i 16 år...

har fått fast jobb i avisa iTromsø fra 1. januar. Hun har vært i avisa siden mai 2010. Hansen har tidligere erfaring fra VG.

har nylig begynt som nyhetsjournalist hos avisa iTromsø, og tar nå del i den skjerpede konkurransen i ishavsbyen fram til februar 2013. Olsen har tidligere erfaring som...

er ansatt i ett års engasjement i Mediehuset iTromsø, ut januar 2013. Hun har frilanset for avisen siden februar 2010, hvor underholdningssidene Tromsøpuls stod i fokus....

er fast ansatt som reportasjejournalist i Mediehuset iTromsø, der han har vært fra 2010. Han har tidligere jobbet som vaktsjef i Dagbladet Finnmarken og som redigerer på...

er engasjert som journalist i Mediehuset iTromsø fra 1. februar. Hun er utdannet journalist fra Høgskolen i Bodø og Københavns Universitet. Hun har vært innom TvTromsø,...

er ansatt som medierådgiver for Senterpartiets stortingsgruppe. Han har 20 års presseerfaring, blant annet som journalist i VG og Bergensavisen, og har vært redaktør i...

Ledig stilling



Åpent i NJ – men ikke helt

Bente Sabel representerer fagstabsklubben i Norsk Journalistlag. Foto: Kathrine Geard

Ansatte nedstemt i krav om åpenhet omkring lønn og ansettelse av generalsekretær i Norsk Journalistlag.

AV Bjørn Åge Mossin [18.02.2010 06:00]

NJ krever til stadighet åpenhet om ansettelse av sentrale ledere i det offentlige, og innsyn og medvirkning for ansatte i redaktøransettelser. Onsdag fattet NJs landsstyre et vedtak som enkelte representanter, samt de ansatte i NJ, frykter kan skape et inntrykk av en mer lukket organisasjon.

Landsstyret, med NJs politiske ledelse i spissen, vedtok blant annet at de ansatte i NJs sekretariat kan utestenges når landsstyret behandler ansettelse av generalsekretær. Det samme gjelder diskusjoner i landsstyret om NJ-ansattes lønns- og arbeidsbetingelser.

– Et dumt og unødvendig signal utad, sier Bente Sabel på vegne av fagstabsklubben i NJ.

Møteoffentlighet

Den interne uenigheten har ikke sammenheng med et snarlig skifte av generalsekretær. Jahn-Arne Olsen fikk fornyet sin åremålstilling med fire nye år i mars 2009. Det de NJ-ansatte reagerer på, er endringer i retningslinjene for møte- og dokumentåpenhet i tilknytning til møter i NJs sentrale organer - arbeidsutvalget og landsstyret. I NJs vedtekter, paragraf 29, heter det om møteoffentlighet:

«Landsstyrets møter er åpne for NJs medlemmer dersom landsstyret ikke med 3/4 flertall beslutter å lukke møtet under behandlingen av konkret angitte saker.»

I de fleste saker som lukkes for pressen, har NJs stab inntil nå fått være til stede under landsstyrets behandling.

Paragrafen ble vedtatt av landsmøtet i 2005, delvis som følge av et ønske fra Journalisten om generelt innsyn i dokumentene som ligger til grunn for de politiske prosessene i NJ.

Preg av åpenhet

NJs kommunikasjonsstrategi slår fast at «NJs kommunikasjonsarbeid skal være preget av åpenhet.» Basert på erfaringer de siste årene ønsket NJs arbeidsutvalg å foreta enkelte endringer i retningslinjene for møteoffentlighet. Endringene klargjør i hvilke tilfeller arbeidsutvalget kan kreve å lukke behandlingen av saker i landstyret, og når saksdokumenter skal unntas fra innsyn.

De fleste endringene er ukontroversielle, selv om enkelte i landsstyret mumlet om at NJ må passe seg for å skape et generelt inntrykk av mindre åpenhet.

Ansatte ble nedstemt

Fagstabsklubben, med tilslutning fra Parat-klubben, valgte naturlig nok å engasjere seg mest i spørsmålet om arbeidsutvalget skulle få utvidet fullmakt til å lukke landsstyremøter for de ansatte. Klubbene lanserte alternative forslag for å hindre utestengelse når landsstyret har generelle diskusjoner om de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser, og når landsstyret behandler ansettelse av generalsekretær. Forslagene ble nedstemt med klart flertall i landsstyret.

– Vi mener det er en naturlig ting at det er åpenhet for staben når landsstyret diskuterer ansettelse av generalsekretær. Vi er jo normalt med i hele ansettelsesprosessen. Det er et unødvendig punkt. Landsstyret kunne jo heller lukke møtet hvis det er noe ekstraordinært. Det ville også være klokt av landsstyret å la oss være til stede under generelle diskusjoner om våre lønns- og arbeidsbetingelser. Nå sender NJ ut et feil signal. Vi jobber målrettet for åpenhet i bedrifter. Da hadde det vært greit om NJ framstår som ryddig utad, sier Bente Sabel til Journalisten.no.

- Mer dramatisk

NJ-leder Elin Floberghagen og flere andre i landsstyret mener det ville blitt oppfattet som mer dramatisk dersom landsstyret istedet skulle gjøre ekstraordinære vedtak om kaste ut staben.

Generalsekretær Olsen viste til kravet om tre firedels flertall. Han påpekte at dette innebærer at det er tilstrekkelig at fire landsstyrerepresentanter stemmer for å åpne møter som arbeidsutvalget har lukket.

– Endringene i retningslinjene gir arbeidsutvalget fullmakt til å gjøre en forhåndsvurdering. Dermed slipper vi å ha diskusjon om dette hver eneste gang. NJ er en åpen organisasjon. Her er det snakk om noen innskrenkninger i forhold til den totale åpenhet, poengterte Olsen.

Også tidligere har det vært fokus på åpenheten i NJs landsstyre. Under fjorårets landsmøte la Olsen fram en oversikt som viste at deler av landsstyremøtene var blitt lukket 46 ganger de to foregående årene.

(Sist oppdatert: 23.02.2010 10:35)

Du kan bruke Facebook, Twitter eller Yahoo for å skrive kommentar - eller du kan opprette en Disqus-konto.
Viktig: Dersom du oppretter en konto på Disqus, tar det noen minutter før det første innlegget ditt blir publisert. Årsaken er at e-postadressen din må bekreftes før publisering.

Dette er den klassiske historien om skomakerens barn som har de dårligste skoene. Landsstyret møter seg sjøl i svingdøra i denne saken. Det gir også journalister en litt dårligere sak når de ute i felten ber om åpenhet. Landsstyrets flerall bør tenke seg om et par ganger.

Skomakerens barn har i dette tilfellet riktig gode sko, som både er behagelige å gå i og stilige og se på! Selv tilhørte jeg dem som på noen områder kunne tenkt meg at NJ gikk enda et hakk lenger i åpenheten (blant annet rundt arbeidsutvalgets møter), men selv om flertallet ville noe annet, er det ikke veldig vanskelig å forsvare vedtaket. Eller sagt på en annen måte: Om Lars Helge kan vise til en fagforening som praktiserer større åpenhet rundt arbeidet sitt enn NJ, så er jeg klar til å ta en ny diskusjon. Men jeg tror det ikke før jeg ser det!

Jeg har som NJ-medlem svært vanskelig for å forstå at debatten om hvordan min medlemskontigent brukes, skal foregå bak lukkede dører. Til syvende og sist dreier dette seg om pengebruk. Jeg sikter til at dørene lukkes når "lønns- og arbeidsbetingelser" skal diskuteres. For å være helt ærlig, dette finner jeg meg ikke i.

Hva med NJs øverste tillitsvalgte selv, da? Kan noen fortelle meg hva de tjener? Rundt 7-800.000 kroner? I en tid der alle andre kjemper om jobbene sine, tar sluttpakker og sliter ræva av seg for å få endene til å møtes? Det hører ingen steds hjemme at disse lederne tjener mer enn de best betalte journalistene i Finansavisen. Det er uhørt.

Nå er det ikke pengene som bør motivere folk til å gå inn i slike stillinger, men ingen skal fortelle meg at lederne hadde gjort en dårligere jobb for 500.000. Nei, vi må få en skikkelig opprensking av lederlønninger generelt i NJ. Etter hva jeg har forstått er også fastsettelsen av disse lønningene noe som foregår bak lukkede dører.

Det er svært pinlig at NJ som en av de mest offensive forkjemperne for åpenhet i Norge ikke selv praktiserer full åpenhet. Her går norsk lovgivning for møteoffentlighet i kommunene langt utenpå landsstyrets patetiske praktisk.

Etter kommuneloven skal man lukke dørene når man diskuterer personalsaker. I begrepet legger man typisk ansettelsesforhold, drøfting av personlige egenskaper, etc. I begrepet legger man IKKE stillingen som sådan, og lønnsbetingelsene som følger denne stillingen.

Skal kommunestyret lukke døra når ordførers lønn behandles? Eller når man diskuterer hvorvidt kommunalsjefstillingen som sådan skal reduseres fra 100 til 80%? Selvsagt ikke. Det ville vært et brudd på norsk lov. Og det burde vært et brudd på NJs vedtekter.

Jeg gleder meg til neste landsmøte.

Det er ikke noe hemmelighetskremmeri rundt inntektsforholdene til NJs leder, nestleder og generalsekretær. NJs regnskap gir god informasjon om dette. Regnskapet er åpent, det behandles av NJs kontrollkomite, det vedtas av landsstyret og det legges fram for landsmøtet.

Regnskapene for 2007 og 2008 ligger her, se note 4:
http://www.nj.no/filestore/3Regnskap2007-2008.pdf

Regnskapet for 2009 behandles av landsstyret i mars, og dokumentet vil da være offentlig.

Når det gjelder generalsekretærens, det vil si mine lønnsbetingelser, viser jeg blant annet til oppslag i Journalisten 12. desember 2008:
http://www.journalisten.no/story/56024

Når så er sagt, er selvsagt Vegard Førland Venli i sin fulle rett til å mene hva NJs leder, nestleder og generalsekretær bør tjene.

Jeg tror dessverre NJ har misforstått sin rolle i dette spøprsmålet-- og sin signaleffekt i vedtaket som diskuteres over. Det må helt selvsagt være et prinsipp for en forening som vår, som krever åpenhet i alle andre sammenhenger, at den også viser åpenhet. Det er ikke noe poeng å vise "like mye" åpenhet som andre fagforeninger -- det må faktisk være et poeng for NJ å vise FULL åpenhet. Ikke bare fordi det driver ut mistenksomhetens ekle lukt -- men fordi en interesse-organisasjon for journalister ikke kan kompromisse om en så vital verdi som åpenhet er i vår bransje. Den motsatte holdning gir en farlig -- kanskje endog skadelig - signaleffekt fra NJs side.

Ole Torp mener at det ikke er noe poeng for NJ å vise like mye åpenhet som andre fagforeninger. Javel?? Er det noen som er uenig i det, da?

Det Audun Solberg ba om, var eksempel på en fagforening som praktiserer STØRRE åpenhet rundt sitt arbeid enn NJ. Altså: Er det noen som ligger et hode foran NJ når det gjelder åpenhet? Det er et godt spørsmål. For hvis NJ henger etter, har vi et problem. Og omvendt – hvis vi er best, er det vel ingen grunn til at NJs medlemmer skal gå på gummisåler når ber andre om åpenhet og innsyn?

Stort bedre blir det ikke når Ole Torp anbefaler FULL åpenhet i NJ, men uten å angi hva ”full åpenhet” innebærer. NJ er riktig nok en fagforening og profesjonsorganisasjon for journalister, men som sådan har vi flere roller enn journalister på oppdrag. Vi er blant annet tarifforganisasjon med sterke motparter, vi har rådgivere med individuelle klienter, vi er kilde og intervjuobjekt, vi er kunde med forretningsforbindelser, vi har en sentral organisasjon og en rekke organisasjonsledd - og vi har ansatte og er arbeidsgiver. Om vi tar hensyn til disse rollene, framstår kravet om FULL åpenhet som noe ureflektert.

NJ er en medlemsorganisasjon, og som sådan representerer vi en part. Offentlig virksomhet er noe helt annet fordi den omfatter alle landets borgere. Men som presseorganisasjon har vi selvsagt en ekstra plikt til å legge til rette for mest mulig åpenhet, men uten å umuliggjøre de ulike rollene vi har og de dilemmaer som følger av dem. Debatten i landsstyret handlet om hvordan ulike hensyn skulle balanseres opp mot ønsket om åpenhet. Det står enhver fritt å mene at landsstyret konkluderte feil på noen punkter. Men avveiningen kommer man ikke utenom.

Også pressefolk må gjøre slike avveininger i sin yrkesutøvelse. Det burde være nok å nevne bruk av anonyme kilder og kildevernet. Eller Vær Varsom-plakaten, vår etiske grunnlov, som er fullstappet av balansekunst.

Jeg tror Jahn-Arne Olsen må lære seg å lese HELE setninger.

Jeg deltar i en debatt og har kommet med synspunkt som er forskjellig fra Ole Torps. Svaret fra Torp er at jeg må lære meg å lese HELE setninger. Hvordan tar vi dette videre? At Ole Torp må tåle å bli lest? Ikke vet jeg.

Jeg skjønner det kan være vondt og leit å bli avkrevet full åpenhet om lønnsforhold og ansettelsesprosesser. For dem som for eksempel får sine lønnsfastsettelser drøftet bak lukkede dører, kan det naturligvis være mer behagelig slik enn å måtte tåle alminnelig innsyn.
Men i en forening av journalister er det selvsagt unaturlig med stengte dører, denslags praksis kan føre til mistenksomhet.
Jeg trodde dette var elementært for de fleste i vårt yrke. Desto mer forstemmende er det å registrere at det ikke er en holdning blant dem som skal lede norske journalister i vårt interesse-arbeide -- blant annet for mer åpenhet.

Takk for det siste innlegget, Ole Torp. Da er vi muligens på et bedre spor. Men jeg synes nok at du kunne spart deg for antydningene om at vi synes åpenhet er vondt og leit. Jeg tror ikke vi kommer noe videre hvis vi skal diskutere hvem som sitter på den hviteste hesten. Poenget er at landsstyret har måttet gjøre noen avveininger mellom flere hensyn, der åpenhet er en av de tyngste, men der det også finnes andre tungtveiende hensyn.

Hvis Ole Torp mener at det ikke finnes andre hensyn som bør tillegges vekt, er diskusjonen egentlig over. Jeg velger likevel å ta for meg noen av de konkrete spørsmål som har vært oppe - i håp om å holde dialogen i live:

1)
Det er åpenhet om lønnsforholdene i NJ. I et tidligere innlegg (se ovenfor) har jeg lagt ut lenker til NJs regnskap som viser hva NJs leder, nestleder og generalsekretær tjener. Mer vondt og leit er det altså ikke.

Som arbeidsgiver oppgir vi normalt ikke hva DEN ENKELTE av de andre 23 ansatte i NJ tjener. Vi behandler lønns- og arbeidsbetingelser som et forhold mellom arbeidsgiver og den enkelte ansatte. Det at vi som arbeidsgiver ikke går ut med individuelle tall, forhindrer selvsagt ikke den enkelte fra å opplyse andre om sine lønns- og arbeidsbetingelser.

Dette er eksempel på en viss lukkethet, men hvor skadelig er den vurdert opp mot andre hensyn?

For ordens skyld: Vi gir selvsagt alle nødvendige individuelle opplysninger til skattemyndighetene, til klubbene i NJs sekretariat, til pensjonskassen osv. Og vi har overhode ingen problemer med å offentliggjøre gjennomsnittstall for de ulike gruppene i NJs sekretariat eller hvilke generelle ordninger som gjelder for de ansatte.

2)
Skal landsstyret kunne lukke sine møter også for de ansatte når det diskuterer de NJ-ansattes lønns- og arbeidsbetingelser? Det var en av spørsmålene som ble behandlet på det siste landsstyremøtet. Det kan for eksempel være aktuelt hvis landsstyret ønsker å gi signaler eller legge føringer for det lokale lønnsoppgjøret i NJ. I slike diskusjoner opptrer NJs landsstyre som part, nærmere bestemt som arbeidsgiver. Her har landsstyret slått fast at motparten (de ansatte) ikke automatisk har tilgang til landsstyrets diskusjoner om forhandlingsopplegget - like lite som NJs forhandlere har tilgang til møter der klubbene diskuteres sitt forhandlingsopplegg.

Dette er også et eksempel på lukkethet, men er den urimelig vurdert i forhold til andre hensyn?

Og merk: Dette opphever ikke det etablerte forhandlingsregimet i NJ, det er fortsatt partene som forhandler.

3)
Skal landsstyret kunne lukke møtet også for de ansatte ved ansettelse av generalsekretær - altså ny sjef? Og for generalsekretæren når landsstyret behandler dennes lønns- og arbeidsbetingelser?

Personlig synes jeg det er naturlig å gå på gangen når generalsekretærens lønns- og arbeidsbetingelser diskuteres. Og da synes jeg i grunnen det ville være rart og temmelig uryddig om disse spørsmålene ble drøftet med presse og de ansatte til stede.

Ved ansettelse av ny generalsekretær synes jeg det er naturlig at møter kan lukkes for pressen, særlig hvis det skal gjøres vurderinger av kandidatenes egenskaper.

Det kan også tenkes situasjoner der landsstyret ikke ønsker å ha de ansatte til stede i møtesalen i ansettelsesprosessen. For eksempel når landsstyret skal drøfte hvilke egenskaper den framtidige generalsekretæren bør ha - eller hvilket oppdrag vedkommende skal få. Hvis slike diskusjoner dreier seg om interne forhold, for eksempel ønsket forandring i stab, konfliktforhold som må løses o.l. er det vel ikke naturlig at staben skal ha krav på å få være til stede?

Også dette er eksempler på redusert åpenhet, men hvor skadelig er den vurdert opp mot andre hensyn?

4)
For øvrig har landsstyret bestemt at følgende saker kan lukkes:
- Tariffdiskusjoner og godkjenning av tariffkrav
- Diskusjoner om forholdet til forretningsforbindelser, motparter, og evt. andre utenforstående
- Saker der enkeltmedlemmer har krav på personvern (inkluderer eksklusjonssaker), eller av strategiske årsaker ønsker/trenger konfidensialitet.
- Saker der tillitsvalgte og klubber av strategiske hensyn ønsker/trenger konfidensialitet

Synes Torp det er urimelig? Og at alle slike diskusjoner bør foregå for åpen dør?

5)
Det er NJs landsstyre som har gitt Arbeidsutvalget fullmakt til lukke enkelte saker på forhånd. Å lukke en sak krever 3/4 flertall i landsstyret. Det betyr at det holder med fire av landsstyrets 15 medlemmer for å åpne en sak som AU har innstilt på å lukke. Terskelen for å lukke en sak er altså svært høy og krever stor grad av konsensus.

Jeg synes nå at NJs generalsekretær Jahn-Arne Olsen, som er involvert i denne debatten også fordi NJ lukker når organisasjonen ansetter nettopp generalsekretærer -- byråkratiserer vekk en debatt som er prinsippiell:

De fag-ansatte i NJ har altså protestert mot at NJ som organisasjon velger mindre, ikke mer åpenhet, ved tilsetting av generalsekretær og diskusjoner om øvrige NJ-ansattes lønns- og arbeidsbetingelser.

Når NJ-ansatte Bente Sabel karakteriserer vedtaket som "et dumt og unødvendig signal", så er det selvsagt alvorlig - men ikke vanskelig å forstå på prinsippielt grunnlag.

At saker som gjelder tariff-krav og forretningsstrategier må holdes hemmelig - er det ingen som finner urimelig, og det er da heller ikke det flere kolleger og NJ-medlemmer har reagert på.

Det noen av oss HAR reagert på, og som fortsatt er alvorlig, er at folk som er satt til å bruke våre medlemspenger til å lønne ansatte med -- vedtar at prosessen skal foregå bak lukkede dører.

Dette er forkastelig i en journalistorganisasjon som ellers krever åpenhet av alle andre vi nærmer oss i vårt daglige arbeid som reportere.
Det burde være åpenbart som prinsipp -- også for NJs medlemsbetalte generalsekretær.

Det gleder meg at flere ser hvor problematisk NJs praksis er. Jeg reagerer særlig ved et utsagn signert Olsen, som vitner om at han ikke greier å se seg selv og organisasjonen i et større perspektiv:

«Personlig synes jeg det er naturlig å gå på gangen når generalsekretærens lønns- og arbeidsbetingelser diskuteres. Og da synes jeg i grunnen det ville være rart og temmelig uryddig om disse spørsmålene ble drøftet med presse og de ansatte til stede».

- Så lenge han selv opplever det som naturlig å gå på gangen, oppfatter han det ikke bare som unaturlig, men URYDDIG at spørsmålet skal drøftes i åpent landskap - med pressen til stede? Jeg mener dette er en kortslutning.

Ja, diskusjoner omkring generalsekretærens personlige egenskaper bør nok føres bak lukkede dører. Dette er for øvrig et prinsipp i reglene om møteoffentlighet i norske kommuner. Men når man skal diskutere hvilke betingelser som gjelder for stillingen som sådan, har jeg store vanskeligheter med å se hvorfor dette skal føres bak lukkede dører! I praksis handler dette om hvor mye og hvordan mine medlemspenger skal brukes. At generalsekretæren selv bør holde munn under debatten for at andre ikke skal kunne mistenke han for å mele egen kake, får være en annen sak.

At NJ som til stadighet er ute og krever at byråkratene skal følge norsk lov presterer å legge seg på et åpenhetsnivå som ligger under praksisen i norsk forvaltning for øvrig, er skammelig.

I det offentlige har man full innsynsrett i hver minste detalj om lønn. Man kan kreve å få se hver eneste lønnslipp for en vaktmester siste åtte år. Eller kreve å få vite hvor mye vaskedama har fått i kilometergodtgjørelse. Eller reiseregninga til ordføreren.

Innsynsretten i det offentlige er i praksis retten til å vite hvor stor andel av skattepengene som brukes, og hvordan de brukes. Slik kan jeg i praksis etterprøve hele kommuneregnskapet, om jeg måtte ønske. Bare slik blir demokratiet reelt.

Jeg har store vansker med å se hvorfor noe annet skal legges til grunn i NJ. Jeg er IKKE interessert i å vite gjennomsnittslønna til enkelte grupper ansatte, eller få fremlagt andre fjerne regnestykker og fjonge formularer. Jeg vil vite hva hver enkelt av dere tjener! ALLE! Jeg vil se hver lønnslipp, hver reiseregning, hvert stillingstillegg.

Noe annet blir bare patetisk. Kort sagt:

JEG VIL VITE HVORDAN MEDLEMSPENGENE MINE BRUKES!


Blogger

Siste kommentarer

Ordbøker


Flere meldinger

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content