Halve byen jakter Østlands-Postens julelenke

– Vi er overraska over hvor godt det slår an, sier ØP-redaktør Eirik Haugen og lokalavis-konkurransen.

Redaktør Eirik Haugen viser frem fotoboksen som live-strømmer fra julelenkas gjemmested.
Publisert
Lesetid: 2 min

Hver eneste dag frem til julaften telles det ned til konkurranse på forsiden av Østlands-Posten. Redaksjonen har nemlig gjemt en julelenke et sted i Larvik, og når nedtellingen er over kan publikum finne lenka ved å følge med på en live-video publisert på forsiden.

– Det er et voldsomt engasjement, sier redaktør Eirik Haugen om julelenke-prosjektet.

Halve byen følger med

Selve oppsettet er ganske enkelt, forteller Haugen: En mobiltelefon koblet til en powerbank blir gjemt i en boks som tåler både vær og vind. Boksen plasseres ut og finneren, som også er vinneren, møter opp hos redaksjonen, blir intervjuet og får en premie.

ØP startet med konkurransen i fjor, og mottakelsen var svært god, forteller Haugen.

– I visningstall var omtrent halvparten av byens befolkning ut og lette etter lenka.

Ofte blir boksen plassert ut om kvelden, slik at seerne må ta det naturlige dagslyset til hjelp når de skal lete.

Nye lesere

De som til slutt finner ØPs julelenke, må naturlig nok levere både lenka og kameraboksen tilbake til redaksjonen. I den forbindelse blir de også intervjuet. Det innebærer helt nye lesergrupper for lokalavisa, forteller Haugen.

– Dette er folk vi aldri har snakka med før. Det er mange unge og det er folk som er ute og går med barnevogn for eksempel.

Så populær er konkurransen at redaksjonen nå må være svært varsomme når de plasserer ut kameraet på tilegnet plass.

– Det har jo vært litt tabber. Vi har blant annet skrudd på kameraet litt for tidlig, så man har fått med seg litt for mye, og i det sekundet det går live har plutselig folk fått med seg hvor det er.

Etter hvert som videostrømmen har gått en stund, kommer avisa også med hint som skal hjelpe til i letingen.

Til stede lokalt

Prosjektet har også tiltrukket seg handelsstanden i Larvik, og alle butikker i hele sentrum har etter hvert meldt seg på som bidragsytere og gir gavekort i premie til dem som måtte finne julelenka, sier Haugen.

– Dette er en enkel måte skape stort engasjement på og folk jakter virkelig. Vi er overraska over hvor godt det slår an.

De siste to årene har også ØPs agenda nettopp vært å være mer til stede i lokalsamfunnet, sier Haugen, ogS julelenka er en av flere tiltak de har satt i gang.

– Vi ønsker å flytte mye ut av redaksjonen. Vi arrangerer folkemøter, vi har pubprat med gjester og har arrangert foreldremøter om psykisk helse.

Med andre ord er julelenke-prosjektet en del av en helhetlig tanke om å være til stede i lokalsamfunnet, sier han. Det er viktig for merkevaren å delta på både alvorlige og mindre alvorlige arenaer, legger Haugen til:

– Folk må kjenne til oss. Det er viktig å spre oss, og det er hensikten med denne utadvendte virksomheten. Så julelenka er både en viktig og mer kuriøs del av en rekke tiltak for å være mer synlige, avslutter han.

Powered by Labrador CMS