Halve byen jakter Østlands-Postens julelenke
– Vi er overraska over hvor godt det slår an, sier ØP-redaktør Eirik Haugen og lokalavis-konkurransen.
Redaktør Eirik Haugen viser frem fotoboksen som live-strømmer fra julelenkas gjemmested.
Foto: Siw Nakken / ØP
Hver eneste dag frem til julaften telles det ned til
konkurranse på forsiden av Østlands-Posten. Redaksjonen har nemlig gjemt en julelenke
et sted i Larvik, og når nedtellingen er over kan publikum finne lenka ved å
følge med på en live-video publisert på forsiden.
– Det er et voldsomt engasjement, sier redaktør
Eirik Haugen om julelenke-prosjektet.
Halve byen følger med
Selve oppsettet er ganske enkelt, forteller Haugen: En
mobiltelefon koblet til en powerbank blir gjemt i en boks som tåler både vær og
vind. Boksen plasseres ut og finneren, som også er vinneren, møter opp hos
redaksjonen, blir intervjuet og får en premie.
ØP startet med konkurransen i fjor, og mottakelsen var svært
god, forteller Haugen.
– I visningstall var omtrent halvparten av byens
befolkning ut og lette etter lenka.
Ofte blir boksen plassert ut om kvelden, slik at seerne må
ta det naturlige dagslyset til hjelp når de skal lete.
Nye lesere
De som til slutt finner ØPs julelenke, må naturlig nok levere
både lenka og kameraboksen tilbake til redaksjonen. I den forbindelse blir de også
intervjuet. Det innebærer helt nye lesergrupper for lokalavisa, forteller
Haugen.
– Dette er folk vi aldri har snakka med før. Det er mange unge og det er folk som er ute og
går med barnevogn for eksempel.
Så populær er konkurransen at redaksjonen nå må være svært
varsomme når de plasserer ut kameraet på tilegnet plass.
– Det har jo vært litt tabber. Vi har blant annet
skrudd på kameraet litt for tidlig, så man har fått med seg litt for mye, og i
det sekundet det går live har plutselig folk fått med seg hvor det er.
Etter hvert som videostrømmen har gått en stund, kommer
avisa også med hint som skal hjelpe til i letingen.
Til stede lokalt
Prosjektet har også tiltrukket seg handelsstanden i Larvik,
og alle butikker i hele sentrum har etter hvert meldt seg på som bidragsytere
og gir gavekort i premie til dem som måtte finne julelenka, sier Haugen.
– Dette er en enkel måte skape stort engasjement
på og folk jakter virkelig. Vi er overraska over hvor godt det slår an.
De siste to årene har også ØPs agenda nettopp vært å være
mer til stede i lokalsamfunnet, sier Haugen, ogS julelenka er en av flere tiltak
de har satt i gang.
– Vi ønsker å flytte mye ut av redaksjonen. Vi
arrangerer folkemøter, vi har pubprat med gjester og har arrangert
foreldremøter om psykisk helse.
Med andre ord er julelenke-prosjektet en del av en helhetlig
tanke om å være til stede i lokalsamfunnet, sier han. Det er viktig for merkevaren
å delta på både alvorlige og mindre alvorlige arenaer, legger Haugen til:
– Folk må kjenne til oss. Det er viktig å spre oss,
og det er hensikten med denne utadvendte virksomheten. Så julelenka er både en
viktig og mer kuriøs del av en rekke tiltak for å være mer synlige, avslutter
han.