Metoo i mediebransjen

Metoo-varslene rant inn hos TV 2: – For enkelte gikk det på helsa løs

Hard påkjenning for flere ledere da TV 2 fikk metoo-fokus, forteller Sarah Willand.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I november 2017 postet Aleksander Schau 24 twittermeldinger om seksuell trakassering, vold og overgrep i den norske kultur- og medieverdenen. De fleste historiene stammet fra TV 2, der han selv var ansatt.

TV 2 fikk inn til sammen 18 nye og gamle varsler den høsten, og ansvaret for å endre noe mange kalte en ukultur i organisasjonen, falt på direktør for markedsføring, organisasjon og kommunikasjon, Sarah Willand.

Det ble en tøff høst, også for ledere som opplevde seg utpekt som symboler på en kollektiv svikt som gjaldt mange ledd, forteller hun.

– Det var en kjempehard påkjenning for de som stod oppi det, så mye at det for enkelte gikk på helsa løs, sier Willand i videointervjuet øverst i artikkelen.

Dette er sjette episode i Journalistens videoserie om metoo i mediebransjen.

Det er nå fem år siden metoo tok verden med storm. Hvilke konsekvenser hadde dette metoo-oppgjøret for mediebransjen? Hvordan var det å stå i mediedekningen som varsler, og hvordan var det å jobbe redaksjonelt med de krevende sakene? Hva skjedde egentlig med metoo i Sverige og Danmarks mediebransjer, og hvordan er ståa nå, fem år senere?

Vi har gjort et dypdykk i månedene og årene som fulgte hashtaggen #metoo.

Powered by Labrador CMS