I årevis
har danske medier brukt enorme ressurser på å bekjempe hverandre, heller enn å
utvikle journalistikken sammen. Bare gratisavis-krigen på 2000-tallet kostet
nær en milliard danske kroner.
Men nå
lyder nye toner.
I juli
inngikk JP/Politikens Hus et samarbeid med Sjællandske Medier, og i går ble
Danmarks største medieallianse presentert – mellom JFM og Berlingske Media.
Folkene
bak avtalen kaller alliansen et historisk skifte, der mediene har innsett at de
må samarbeide for å klare seg i konkurransen med big tech.
– I dag
sitter konkurrentene i Silicon Valley, ikke på Rådhusplassen. Det krever en
annen holdning til samarbeid, sier nordmannen Espen Egil Hansen,
styreleder i JFM.
– Du kan
ikke klare deg hvis du står alene, supplerer Anders Krab-Johansen,
konsernsjef i Berlingske Media.
Med
alliansen har Amedia fått et solid fotfeste på det danske mediemarkedet.
Men det stopper ikke der – nordmennene er åpne for flere samarbeid.
Den gamle
måten fungerer ikke lenger, sier Amedias konsernsjef Anders Opdahl:
– I dag går bare 15 prosent av de digitale annonseinntektene til mediene. 85
prosent går til USA. WTF – altså, det går jo ikke at mediene jager de samme
småpengene. Hvis vi ikke innser det, kommer vi til å dø.
Målet med
alliansen mellom Berlingske Media og JFM er å styrke det digitale
annonsemarkedet og skaffe flere abonnenter – blant annet gjennom å innføre Amedias
+Alt-abonnement, der leserne for en rimelig sum får tilgang til en rekke
medier.
Hvorfor skjedde det ikke før?
Journalisten
møter de fire nøkkelpersonene bak alliansen – Anders Krab-Johansen (Berlingske
Media), Espen Egil Hansen (JFM), Anders Opdahl (Amedia) og Jesper Rosener (JFM)
– torsdag ettermiddag, like før Berlingskes ansatte blir informert om
samarbeidet.
Nå som
alliansen er en realitet, kan det virke merkelig at det ikke skjedde tidligere.
– Våre
belgiske eiere var jo også dyktige og hadde penger. Så hva skulle til? spør
Krab-Johansen.
– Det var avgjørende at Amedia hadde god kontakt med JFM, og det banet vei for en
pragmatisk tilnærming som fikk det til å fungere. Det har vært spennende å være
med på, sier han.
– Det har
kommet en norsk vennlighet inn, som gjør at vi ser annerledes på samarbeid,
sier JFMs direktør Jesper Rosener.
Vi klarte ikke å lirke det opp selv
Krab-Johansen
forteller at Berlingske Media tidligere har forsøkt å komme i dialog med JFM.
– Men vi
klarte ikke å lirke det opp selv.
Da avtalen
ble underskrevet onsdag, sa han ifølge Rosener: – Det er morsomt, vi har kjent hverandre så lenge, og vi har aldri helt klart å
finne ut av å samarbeide.
Rosener
understreker at JFM og Berlingske ikke har vært i direkte konflikt:
– Men vi har heller ikke lent oss mot hverandre og snakket om å gjøre noe
sammen basert på de verdiene vi faktisk deler.
Nå er det
endret.
– Det har kommet en norsk vennlighet inn, som gjør at vi ser annerledes på
samarbeid, sier Rosener.
En medieøkonomisk krigssone
Opdahl
forklarer at mediene i Norge lenge var svært opptatt av å bekjempe hverandre –
akkurat som i Danmark.
– Hvis man
skal være litt tabloid, kan man si at det var en medieøkonomisk krigssone, sier
han.
Men de
siste årene har gamle fiender blitt nye venner – både i Norge og Sverige.
– Det har ikke skjedd i samme grad i Danmark. Men hvis vi klarer å endre
samtalen til å handle om det felles ønsket om å lage god journalistikk, kan
kanskje noe av det gamle tankesettet forsvinne, sier Opdahl.
– Vi deler
DNA, verdensbilde og syn på journalistikken, sier Espen Egil Hansen.
–
Hvis vi skal klare oss i konkurransen, må vi samarbeide der det er mulig.
Lenger fremme digitalt
Man må
spole tre år tilbake for å finne den første kontakten mellom JFM og Amedia. Det
startet da Amedias teknologidirektør Pål Nedregotten ble invitert til JFM, og
kort tid etter møttes Jesper Rosener og Anders Opdahl i Oslo.
Kjemien
var god. Jo mer de snakket sammen, desto tydeligere ble det for Rosener at de
to konsernene hadde mye til felles – men Amedia lå lenger fremme digitalt.
– Det var
historien om et voldsomt vellykket mediehus som hadde tatt den reisen vi sto
foran, sier Rosener.
– Siden har kollegaskapet utviklet seg til mye mer.
Samme DNA
I en
periode reiste JFM-ledelsen rundt i Norden for å utforske mulige
samarbeidspartnere, forteller Hansen.
Men Amedia – og dermed Berlingske Media – var ikke til å komme utenom. Det var
det beste match.
I mars
2025 startet de konkrete forhandlingene om et tettere samarbeid. Før sommeren
var rammene på plass, og 8. oktober ble avtalen ferdigstilt på et
hemmelig møte i Munkebo på Fyn.
Alle
møtene ble holdt i dypeste hemmelighet.
– Vi møttes på steder der færrest mulig kunne oppdage oss. Vi har for eksempel
ikke hatt forhandlinger her i Pilestræde. En kveld ble vi kastet ut av et
møterom vi hadde leid i København og endte opp her med pizza, forteller
Krab-Johansen.
Ørskov ønsker mer samarbeid
Med
avtalen er de tektoniske platene i det danske medielandskapet for alvor flyttet
på.
På
spørsmål om hva den tradisjonelle rivalen JP/Politikens Hus sier til
samarbeidet mellom Berlingske og JFM, kommer det forsonende toner fra
konsernsjef Stig Ørskov. Han
gratulerer de to mediehusene.
– Avtalen er nok et uttrykk for at det er behov for samarbeid og konsolidering
hvis frie og uavhengige danske medier skal klare seg i konkurransen vi står
overfor i dagens mediemarked.