Nordmenn stoppet dansk mediekrig: – WTF, altså, det går jo ikke

Med norsk megling er det satt et foreløpig punktum for den danske mediekrigen. Nå er løsningen allianser og tettere samarbeid. – Det er morsomt, vi har kjent hverandre så lenge, og vi har aldri helt klart å finne ut av å samarbeide, sier JFMs direktør.

Medietoppene møtte pressen etter at avtalen ble kjent: Fra venstre Anders Krab-Johansen (Berlingske Medi), Espen Egil Hansen (JFM), Anders Opdahl (Amedia) og Jesper Rosener (JFM).
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 3 min

I årevis har danske medier brukt enorme ressurser på å bekjempe hverandre, heller enn å utvikle journalistikken sammen. Bare gratisavis-krigen på 2000-tallet kostet nær en milliard danske kroner.

Men nå lyder nye toner.

I juli inngikk JP/Politikens Hus et samarbeid med Sjællandske Medier, og i går ble Danmarks største medieallianse presentert – mellom JFM og Berlingske Media.

Folkene bak avtalen kaller alliansen et historisk skifte, der mediene har innsett at de må samarbeide for å klare seg i konkurransen med big tech.

– I dag sitter konkurrentene i Silicon Valley, ikke på Rådhusplassen. Det krever en annen holdning til samarbeid, sier nordmannen Espen Egil Hansen, styreleder i JFM.

– Du kan ikke klare deg hvis du står alene, supplerer Anders Krab-Johansen, konsernsjef i Berlingske Media.

Med alliansen har Amedia fått et solid fotfeste på det danske mediemarkedet. Men det stopper ikke der – nordmennene er åpne for flere samarbeid.

Den gamle måten fungerer ikke lenger, sier Amedias konsernsjef Anders Opdahl: 

– I dag går bare 15 prosent av de digitale annonseinntektene til mediene. 85 prosent går til USA. WTF – altså, det går jo ikke at mediene jager de samme småpengene. Hvis vi ikke innser det, kommer vi til å dø.

Målet med alliansen mellom Berlingske Media og JFM er å styrke det digitale annonsemarkedet og skaffe flere abonnenter – blant annet gjennom å innføre Amedias +Alt-abonnement, der leserne for en rimelig sum får tilgang til en rekke medier.

Hvorfor skjedde det ikke før?

Journalisten møter de fire nøkkelpersonene bak alliansen – Anders Krab-Johansen (Berlingske Media), Espen Egil Hansen (JFM), Anders Opdahl (Amedia) og Jesper Rosener (JFM) – torsdag ettermiddag, like før Berlingskes ansatte blir informert om samarbeidet.

Nå som alliansen er en realitet, kan det virke merkelig at det ikke skjedde tidligere.

– Våre belgiske eiere var jo også dyktige og hadde penger. Så hva skulle til? spør Krab-Johansen.

– Det var avgjørende at Amedia hadde god kontakt med JFM, og det banet vei for en pragmatisk tilnærming som fikk det til å fungere. Det har vært spennende å være med på, sier han.

– Det har kommet en norsk vennlighet inn, som gjør at vi ser annerledes på samarbeid, sier JFMs direktør Jesper Rosener.

Vi klarte ikke å lirke det opp selv

Krab-Johansen forteller at Berlingske Media tidligere har forsøkt å komme i dialog med JFM.

– Men vi klarte ikke å lirke det opp selv.

Da avtalen ble underskrevet onsdag, sa han ifølge Rosener: – Det er morsomt, vi har kjent hverandre så lenge, og vi har aldri helt klart å finne ut av å samarbeide.

Rosener understreker at JFM og Berlingske ikke har vært i direkte konflikt: 

– Men vi har heller ikke lent oss mot hverandre og snakket om å gjøre noe sammen basert på de verdiene vi faktisk deler.

Nå er det endret. 

– Det har kommet en norsk vennlighet inn, som gjør at vi ser annerledes på samarbeid, sier Rosener.

En medieøkonomisk krigssone

Opdahl forklarer at mediene i Norge lenge var svært opptatt av å bekjempe hverandre – akkurat som i Danmark.

– Hvis man skal være litt tabloid, kan man si at det var en medieøkonomisk krigssone, sier han.

Men de siste årene har gamle fiender blitt nye venner – både i Norge og Sverige. 

– Det har ikke skjedd i samme grad i Danmark. Men hvis vi klarer å endre samtalen til å handle om det felles ønsket om å lage god journalistikk, kan kanskje noe av det gamle tankesettet forsvinne, sier Opdahl.

– Vi deler DNA, verdensbilde og syn på journalistikken, sier Espen Egil Hansen. 

– Hvis vi skal klare oss i konkurransen, må vi samarbeide der det er mulig.

Lenger fremme digitalt

Man må spole tre år tilbake for å finne den første kontakten mellom JFM og Amedia. Det startet da Amedias teknologidirektør Pål Nedregotten ble invitert til JFM, og kort tid etter møttes Jesper Rosener og Anders Opdahl i Oslo.

Kjemien var god. Jo mer de snakket sammen, desto tydeligere ble det for Rosener at de to konsernene hadde mye til felles – men Amedia lå lenger fremme digitalt.

– Det var historien om et voldsomt vellykket mediehus som hadde tatt den reisen vi sto foran, sier Rosener. 

– Siden har kollegaskapet utviklet seg til mye mer.

Samme DNA

I en periode reiste JFM-ledelsen rundt i Norden for å utforske mulige samarbeidspartnere, forteller Hansen. Men Amedia – og dermed Berlingske Media – var ikke til å komme utenom. Det var det beste match.

I mars 2025 startet de konkrete forhandlingene om et tettere samarbeid. Før sommeren var rammene på plass, og 8. oktober ble avtalen ferdigstilt på et hemmelig møte i Munkebo på Fyn.

Alle møtene ble holdt i dypeste hemmelighet. 

– Vi møttes på steder der færrest mulig kunne oppdage oss. Vi har for eksempel ikke hatt forhandlinger her i Pilestræde. En kveld ble vi kastet ut av et møterom vi hadde leid i København og endte opp her med pizza, forteller Krab-Johansen.

Ørskov ønsker mer samarbeid

Med avtalen er de tektoniske platene i det danske medielandskapet for alvor flyttet på.

På spørsmål om hva den tradisjonelle rivalen JP/Politikens Hus sier til samarbeidet mellom Berlingske og JFM, kommer det forsonende toner fra konsernsjef Stig Ørskov. Han gratulerer de to mediehusene. 

– Avtalen er nok et uttrykk for at det er behov for samarbeid og konsolidering hvis frie og uavhengige danske medier skal klare seg i konkurransen vi står overfor i dagens mediemarked.

Powered by Labrador CMS