DEBATT:
Slik sikrer vi de danske mediene
Handler ikke om å bli størst, men hvordan danske medier kan bli best for flest.
Fra venstre: Anders Krab-Johansen, Anders M. Opdahl, Espen Egil Hansen og Jesper Rosener.
Foto: Dennis Stenild / Amedia og jorono / Pixaby. Monstasje
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
Samarbeidsavtalen og det gjensidige eierskapet mellom JFM og
Amedia/Berlingske Media markerer starten på et paradigmeskifte i dansk
journalistikk. Ambisjonen vår er enkel – og stor: Mer journalistikk som betyr
noe for flere mennesker, der de bor – fra redaktørstyrte, uavhengige aviser med
sunn økonomi.
Hvorfor nå?
Den offentlige samtalen er under massivt press. En overflod av innhold, endrede
bruksmønstre og en stram økonomi utfordrer oss alle. De algoritmestyrte,
globale teknologiplattformene sprer desinformasjon, hat og bidrar til
polarisering.
Også i Danmark svekkes tilliten til våre
institusjoner, vårt politiske system – og ja, til hverandre. I denne
virkeligheten kjemper vi – fra den minste lokalavis til det største mediehuset
– om folks tid og oppmerksomhet. Det krever store og vedvarende investeringer i
teknologi. Når hvert enkelt mediehus må gjøre slike investeringer alene, skjer
det ofte på bekostning av redaksjonene og journalistikken.
Dette truer ikke bare medienes økonomi, men
også den lokale forankringen og den demokratiske samtalen.
Moderne
teknologi er drivkraften
Derfor trenger Danmark et robust økosystem for redaktørstyrte, publisistiske
medier, der sterke landsdekkende publikasjoner og slagkraftige lokalaviser gjør
hverandre bedre. Alt for å sikre det som alt handler om: journalistikken.
Nettopp derfor er dette et historisk øyeblikk
når vi samler kreftene. Med et forpliktende samarbeid mellom JFM, Berlingske
Media og Amedia tar vi et avgjørende steg for å sikre en sunn framtid for dansk
journalistikk.
Kombinasjonen av Berlingske Medias nasjonale
portefølje, JFMs sterkt forankrede lokaljournalistikk og Amedias teknologi og
dokumenterte erfaring med digital transformasjon gir oss en unik posisjon til å
sikre dansk journalistikk og utvikle bærekraftige forretningsmodeller for
framtiden.
Dette er en historisk avtale for dansk
journalistikk.
Moderne, felles teknologi er forutsetningen – og drivkraften – for dette
skiftet. Det teknologiske samarbeidet gjør det mulig å investere i nye,
konkurransedyktige felles plattformer som gir høyere tempo, lavere
enhetskostnader, bedre datainnsikt og sterkere brukeropplevelser.
Men selv om teknologien er forutsetningen, er
målet journalistikken: redaksjonell uavhengighet, lokal tilstedeværelse og et
tydelig ansvar i hver enkelt redaksjon. For oss er dette et absolutt og
ufravikelig premiss.
Dette er ikke en avtale for å skape én felles
stemme, men for å bygge et sterkere fundament for lokaljournalistikk,
mediemangfold og ulike redaksjonelle stemmer – hver med sitt særpreg og sin
integritet.
Ungdommen
kan vinnes tilbake
Kjernen er felles teknologi, men målet er bedre produkter for danske lesere og
annonsører. Et dansk premium-abonnement etter det såkalte Alt-prinsippet gir
publikum enkel tilgang til både nasjonale og lokale titler.
Nye produktløsninger gjør oss i stand til både
å levere skarp journalistikk til ulike målgrupper og samtidig skape felles
opplevelser innen sport og kultur – der vi binder lokale og nasjonale aktører
sammen med sitt publikum.
Et felles annonseøkosystem gir både lokale
kjøpmenn og nasjonale merkevarer en transparent og effektiv måte å nå publikum
på – et reelt alternativ til de globale teknologigigantene. På den måten vil
avtalen bidra til økt konkurranse i det danske mediemarkedet, både for annonser
og innholdssalg.
+Alt er ikke et teoretisk eksperiment;
erfaringene fra Norge og Sverige viser at det fungerer. Felles teknologi,
datadrevne kundereiser og målrettet produktutvikling har styrket både økonomien
og journalistikken.
+Alt-modellen har gjort kvalitetsjournalistikk
mer tilgjengelig på tvers av titler og frigjort ressurser til mer undersøkende
journalistikk i avisene. Amedias nettverksmodell i Norge muliggjør deling av
kompetanse på tvers av redaksjoner – om formater, levende bilder og bruk av
kunstig intelligens – og har løftet både kvaliteten og tempoet i de
redaksjonelle produktene.
Når vi sier at ungdommen kan vinnes tilbake,
er det fordi vi har sett det skje: Initiativet «Ung 15–20» samlet på få måneder
over 60.000 nye brukere i Norge. Nå vil vi gjøre disse erfaringene relevante i
Danmark – på danske premisser.
Ikke
størst for enhver pris
Dette er en historisk avtale for dansk journalistikk. Den styrker avisenes
rolle i utviklingen av dansk kultur, språk og offentlighet – i en tid der
Europas demokratier trenger institusjoner som både dokumenterer, avslører og
samler.
Siden 1700-tallet har våre virksomheter vist
at sterke medier kan fornye seg uten å svikte sitt oppdrag. Nå skriver vi
sammen neste kapittel for dansk journalistikk – lokalt, regionalt og nasjonalt.
Det nye samarbeidet handler ikke om å bli
størst for enhver pris. Det handler om å finne veien til hvordan danske medier
kan bli best for flest – med mer journalistikk som gjør en forskjell i hele
Danmark.