DEBATT:

Slik sikrer vi de danske mediene

Handler ikke om å bli størst, men hvordan danske medier kan bli best for flest.

Fra venstre: Anders Krab-Johansen, Anders M. Opdahl, Espen Egil Hansen og Jesper Rosener.
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 3 min
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.

Samarbeidsavtalen og det gjensidige eierskapet mellom JFM og Amedia/Berlingske Media markerer starten på et paradigmeskifte i dansk journalistikk. Ambisjonen vår er enkel – og stor: Mer journalistikk som betyr noe for flere mennesker, der de bor – fra redaktørstyrte, uavhengige aviser med sunn økonomi.

Hvorfor nå? Den offentlige samtalen er under massivt press. En overflod av innhold, endrede bruksmønstre og en stram økonomi utfordrer oss alle. De algoritmestyrte, globale teknologiplattformene sprer desinformasjon, hat og bidrar til polarisering.

Også i Danmark svekkes tilliten til våre institusjoner, vårt politiske system – og ja, til hverandre. I denne virkeligheten kjemper vi – fra den minste lokalavis til det største mediehuset – om folks tid og oppmerksomhet. Det krever store og vedvarende investeringer i teknologi. Når hvert enkelt mediehus må gjøre slike investeringer alene, skjer det ofte på bekostning av redaksjonene og journalistikken.

Dette truer ikke bare medienes økonomi, men også den lokale forankringen og den demokratiske samtalen.

Moderne teknologi er drivkraften 

Derfor trenger Danmark et robust økosystem for redaktørstyrte, publisistiske medier, der sterke landsdekkende publikasjoner og slagkraftige lokalaviser gjør hverandre bedre. Alt for å sikre det som alt handler om: journalistikken.

Nettopp derfor er dette et historisk øyeblikk når vi samler kreftene. Med et forpliktende samarbeid mellom JFM, Berlingske Media og Amedia tar vi et avgjørende steg for å sikre en sunn framtid for dansk journalistikk.

Kombinasjonen av Berlingske Medias nasjonale portefølje, JFMs sterkt forankrede lokaljournalistikk og Amedias teknologi og dokumenterte erfaring med digital transformasjon gir oss en unik posisjon til å sikre dansk journalistikk og utvikle bærekraftige forretningsmodeller for framtiden.

Dette er en historisk avtale for dansk journalistikk. Moderne, felles teknologi er forutsetningen – og drivkraften – for dette skiftet. Det teknologiske samarbeidet gjør det mulig å investere i nye, konkurransedyktige felles plattformer som gir høyere tempo, lavere enhetskostnader, bedre datainnsikt og sterkere brukeropplevelser.

Men selv om teknologien er forutsetningen, er målet journalistikken: redaksjonell uavhengighet, lokal tilstedeværelse og et tydelig ansvar i hver enkelt redaksjon. For oss er dette et absolutt og ufravikelig premiss.

Dette er ikke en avtale for å skape én felles stemme, men for å bygge et sterkere fundament for lokaljournalistikk, mediemangfold og ulike redaksjonelle stemmer – hver med sitt særpreg og sin integritet.

Ungdommen kan vinnes tilbake 

Kjernen er felles teknologi, men målet er bedre produkter for danske lesere og annonsører. Et dansk premium-abonnement etter det såkalte Alt-prinsippet gir publikum enkel tilgang til både nasjonale og lokale titler.

Nye produktløsninger gjør oss i stand til både å levere skarp journalistikk til ulike målgrupper og samtidig skape felles opplevelser innen sport og kultur – der vi binder lokale og nasjonale aktører sammen med sitt publikum.

Et felles annonseøkosystem gir både lokale kjøpmenn og nasjonale merkevarer en transparent og effektiv måte å nå publikum på – et reelt alternativ til de globale teknologigigantene. På den måten vil avtalen bidra til økt konkurranse i det danske mediemarkedet, både for annonser og innholdssalg.

+Alt er ikke et teoretisk eksperiment; erfaringene fra Norge og Sverige viser at det fungerer. Felles teknologi, datadrevne kundereiser og målrettet produktutvikling har styrket både økonomien og journalistikken.

+Alt-modellen har gjort kvalitetsjournalistikk mer tilgjengelig på tvers av titler og frigjort ressurser til mer undersøkende journalistikk i avisene. Amedias nettverksmodell i Norge muliggjør deling av kompetanse på tvers av redaksjoner – om formater, levende bilder og bruk av kunstig intelligens – og har løftet både kvaliteten og tempoet i de redaksjonelle produktene.

Når vi sier at ungdommen kan vinnes tilbake, er det fordi vi har sett det skje: Initiativet «Ung 15–20» samlet på få måneder over 60.000 nye brukere i Norge. Nå vil vi gjøre disse erfaringene relevante i Danmark – på danske premisser.

Ikke størst for enhver pris 

Dette er en historisk avtale for dansk journalistikk. Den styrker avisenes rolle i utviklingen av dansk kultur, språk og offentlighet – i en tid der Europas demokratier trenger institusjoner som både dokumenterer, avslører og samler.

Siden 1700-tallet har våre virksomheter vist at sterke medier kan fornye seg uten å svikte sitt oppdrag. Nå skriver vi sammen neste kapittel for dansk journalistikk – lokalt, regionalt og nasjonalt.

Det nye samarbeidet handler ikke om å bli størst for enhver pris. Det handler om å finne veien til hvordan danske medier kan bli best for flest – med mer journalistikk som gjør en forskjell i hele Danmark.

Powered by Labrador CMS