Amedia gir 400.000 unge gratis tilgang til sine aviser

Mats With Greger
pfu_live_april25 nyhetsstudio
Anders Opdahl og André Støylen ønsker å nå ut til de yngre.

Alle mellom 15 og 20 år skal få gratis avistilgang i et nytt nasjonalt initiativ fra Amedia. Det kommer frem i en pressemelding.

– Vi kjemper knallhardt om unges tid og tillit, mot globale teknologigiganter som ikke bryr seg om norske verdier eller demokratiet vårt. Derfor åpner vi alle våre norske aviser og gir unge gratis digital tilgang til viktig journalistikk rett i lomma. Snart kan unge enklere følge med på hva som faktisk skjer og engasjere seg mer i sine lokalsamfunn – både i hverdagen og på valgdagen, sier konsernsjef Anders Opdahl i pressemeldingen.

Initiativet er støttet av Amediastiftelsen med 4,8 millioner kroner, og ville ikke ha vært mulig uten, understreker Opdahl. Amedia gir dermed 15 og 20 år gratis digital tilgang til sine over 100 aviser, før valget 8. september. Tilgangsproduktet skal lanseres senest før skolestart i august. ‘

– En av de store utfordringene for redaktørstyrte medier er å nå ut til yngre generasjoner. Amediastiftelsens hovedsatsing i år er derfor å støtte tiltak som kan nå unge brukere. Vi ser gratis avistilgang for aldersgruppen 15-20 år som et konkret og målrettet tiltak for å styrke demokratiet, samfunnsdebatten og avisenes posisjon, sier daglig leder i Amediastiftelsen André Støylen, ifølge pressemeldingen.

Initiativet er ifølge Opdahl et svar på aggressiv støy fra globale teknologigiganter, som de unge utsettes for.

– Det er også vår investering i tillitssamfunnet og en sterkere felles offentlighet innad og på tvers av generasjoner, sier Opdahl.

Han viser til den ferske medieundersøkelsen som legges frem på Nordiske mediedager.

– Unge mellom 16 og 24 år har langt lavere tillit til redaktørstyrte medier enn resten av befolkningen. Mer enn én av fire unge menn oppgir lav eller ingen tillit. Det er alvorlig og krever at vi som medieledere, hver for oss og sammen, må gjøre enda mer for å nå denne gruppen.

Han utfordrer samtidig politikerne til å sikre rammevilkårene i tråd med dagens medievaner.

– Skal vi som bransje virkelig lykkes med å nå yngre brukere, må rammevilkårene faktisk speile dagens medievaner. Siden regjeringen fjernet nøytraliteten i momsfritaket med et pennestrøk i 2023, har mange norske mediehus dessverre fått et gammeldags regelverk. Dette er den desidert viktigste mediepolitiske saken som må løses først, sier Opdahl.

Han maner videre politikerne til å gi bransjen tilbake forutsigbarheten, slik at det går an å utvikle innhold i lyd- og videoformat slik unge forventer.

Powered by Labrador CMS