Dagbladet endrer forsiden

 – Hvis noen nå lurer på om vi er ferdige med å være rampete, så er svaret selvsagt: Aldri i verden, sier konstituert sjefredaktør Martine Lunder Brenne. 

– Dagbladets forside er som avisa selv – utskjelt og utsolgt, sier konstituert sjefredaktør Martine Lunder Brenne.
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Sammen med TRY Design skal Dagbladet videreutvikle sitt visuelle uttrykk og gi den omstridte Dagbladet-forsiden en mer moderne tabloid drakt. 

Det ble meddelt på et allmøte i Dagbladet fredag. 

Utskjelt og utsolgt

Endringen skal skje uten å polere bort personligheten til en forside som ifølge konstituert sjefredaktør, Martine Lunder Brenne, er ikonisk. 

– Dagbladets forside er som avisa selv – utskjelt og utsolgt. Det råtabloide uttrykket har virkelig satt fotavtrykk i norsk offentlighet de siste årene, og nærmest blitt en mal og foregangsfigur for tabloid presentasjon. Men som alt annet, har også vi godt av å fornye oss, sier Brenne til Journalisten.  

Slik så Dagbladets forside ut tidligere i dag.

Dagbladets forside er også omdiskutert, og det er få andre forsider som har fått mer kjeft. 

Tilbake i 2022 skrev Journalisten-redaktør Roger Aarli-Grøndalen blant annet at:  «Jeg forstår ikke forsiden til Dagbladet.»

Redaktør Brenne kjenner på sin side avisas forside bedre enn de mange. Frem til for bare noen måneder siden var hun utviklingsredaktør med ansvar for nettopp Dagbladets mest omtalte flate. 

– Kontroversiell og raus

I Dagbladet vil de at avisa skal være det første publikum sjekker når man står opp, og det siste man sjekker før man legger seg, sier Brenne. 

– En viktig, kontroversiell og raus avis som gir deg breaking news og snakkiser døgnet rundt.

Det skal det nye designet fremheve, fortsetter hun:. 

– Derfor er vi veldig glade for å ha funnet en gøyal, proff og kommersiell partner i TRY Design, som virkelig har kastet seg over oppgaven.

– Aldri i verden

Leder i Try Design, Tonje Jæger, sier til Journalisten at det fortsatt er litt tidlig å si noe om hvilket konkret visuelt uttrykk den nye forsiden vil få.

– Men vi skal i alle fall rendyrke og styrke det tabloide visuelle uttrykket, og har også en ambisjon om å utvikle visuelle verktøy som gjør Dagbladet enda sterkere og tydeligere, også i andre flater og kanaler, sier hun.

Selv om ikke uttrykket ennå er helt klart, er redaktør Brenne tydelig på én ting: 

– Hvis noen nå lurer på om vi er ferdige med å være rampete, så er svaret selvsagt: Aldri i verden.

På spørsmål om når endringene vil synes for leserne, svarer Brenne at det er litt tidlig å si, og at hun forventer at det vil ta en del tid.  

Journalisten erfarer at det gjenstår enkelte detaljer før avtalen mellom Dagbladet og TRY Design er endelig avklart. 

Powered by Labrador CMS