– Hvis noen nå lurer på om vi er ferdige med å være rampete, så er svaret selvsagt: Aldri i verden, sier konstituert sjefredaktør Martine Lunder Brenne.
– Dagbladets forside er som avisa selv – utskjelt og utsolgt, sier konstituert sjefredaktør Martine Lunder Brenne.Foto: Mats Greger
Sammen med TRY Design skal Dagbladet videreutvikle sitt visuelle uttrykk og gi den omstridte Dagbladet-forsiden en mer moderne tabloid drakt.
Det ble meddelt på et allmøte i Dagbladet fredag.
Utskjelt og utsolgt
Endringen skal skje uten å polere bort personligheten til en forside som ifølge konstituert sjefredaktør, Martine Lunder Brenne, er ikonisk.
– Dagbladets forside er som avisa selv – utskjelt og utsolgt. Det råtabloide uttrykket har virkelig satt fotavtrykk i norsk offentlighet de siste årene, og nærmest blitt en mal og foregangsfigur for tabloid presentasjon. Men som alt annet, har også vi godt av å fornye oss, sier Brenne til Journalisten.
Slik så Dagbladets forside ut tidligere i dag.Skjermdump Dagbladet
Dagbladets forside er også omdiskutert, og det er få andre forsider som har fått mer kjeft.
Redaktør Brenne kjenner på sin side avisas forside bedre enn de mange. Frem til for bare noen måneder siden var hun utviklingsredaktør med ansvar for nettopp Dagbladets mest omtalte flate.
Annonse
– Kontroversiell og raus
I Dagbladet vil de at avisa skal være det første publikum sjekker når man står opp, og det siste man sjekker før man legger seg, sier Brenne.
– En viktig, kontroversiell og raus avis som gir deg breaking news og snakkiser døgnet rundt.
Det skal det nye designet fremheve, fortsetter hun:.
– Derfor er vi veldig glade for å ha funnet en gøyal, proff og kommersiell partner i TRY Design, som virkelig har kastet seg over oppgaven.
– Aldri i verden
Leder i Try Design, Tonje Jæger, sier til Journalisten at
det fortsatt er litt tidlig å si noe om hvilket konkret visuelt uttrykk den nye
forsiden vil få.
– Men vi skal i alle fall rendyrke og styrke det
tabloide visuelle uttrykket, og har også en ambisjon om å utvikle visuelle
verktøy som gjør Dagbladet enda sterkere og tydeligere, også i andre flater og
kanaler, sier hun.
Selv om ikke uttrykket ennå er helt klart, er redaktør Brenne tydelig på én ting:
– Hvis noen nå lurer på om vi er ferdige med å være rampete, så er svaret selvsagt: Aldri i verden.
På spørsmål om når endringene vil synes for leserne, svarer Brenne at det er litt tidlig å si, og at hun forventer at det vil ta en del tid.
Journalisten erfarer at det gjenstår enkelte detaljer før avtalen mellom Dagbladet og TRY Design er endelig avklart.
Nylige artikler
Dagbladet endrer forsiden
Julefilmer for journalister: Lei av nisser, marsipan og forutsigbare romanser?
Blir du medieprofeten for året 2026?
KI-bonanza: Dette er tabbene vi husker
Se video fra PFU-møtet
Mest leste artikler
Tusenvis av skjermdumper: – Aldri fått et eneste krav
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Redaktøren vurderer å betale NTB-krav for politiker: – Får heller se på hvor mye jeg skal bruke på NTB-abonnement
Lucia-sjokk i flere redaksjoner
NTB-advokaten og redaktøren har selv delt skjermdumper