NRK tester annonser i Amedia-aviser

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

NRK vil i forbindelse med valgkampen teste ut effekten av å annonsere for NRK-produksjonene «Mørch og makta» og «Partiguiden» i Amedias nettaviser.

«Målet er å bidra til at enda flere oppdager NRKs valginnhold og får god informasjon om de ulike partiene», skriver NRK i en pressemelding.

– NRK ønsker å hjelpe velgere med å forstå de politiske partiene og ta informerte valg. «Mørch og makta» og «Partiguiden» gir begge god informasjon om partiene, men fra litt ulike vinkler. Vi tror mange kan ha nytte av dette, og for å nå enda flere vil vi derfor teste annonser i Amedias nettaviser, sier Christine Viland, markeds- og kommunikasjonssjef i NRK, i pressemeldingen.

Erlend Mørch.

Annonsene finansieres med en byttehandel. NRK får tilgang til utvalgte annonseflater og Amedia overtar rettighetene til ulike friidrettseventer rundt om i Norge.

– Folk stoler på mediene, og det gir annonsemodellen til redaktørstyrte medier god kraft. Vi er spesielt nysgjerrig på om Amedias lokale tilstedeværelse, gode førstepartsdata og ferske ungsatsning, kan bidra til å styrke og supplere NRKs egne kanaler. Dette er noe av det vi håper å få vite mer om gjennom denne testen, sier Viland og legger til:

– NRK har alltid en ambisjon om å teste ulike virkemidler, lære av andre og utvikle vår promotering. Denne testen er en naturlig videreføring av det. Nå prøver vi dette én gang for å lære. Vi skal deretter vurdere om dette er noe vi vil fortsette med.

Også Amedia mener dette er et samarbeid som er vinn-vinn for mediene:

– Vi er veldig fornøyde med at en sterk redaksjonell merkevare som NRK bruker Amedias flater for å nå det norske folk, sier Christian Thu, direktør for nasjonalt salg i Amedia.

– Det er bra for mediemangfoldet og ikke minst samfunnsoppdraget til norske redaktørstyrte medier, at mediene spiller på hverandres styrker, legger han til.

Powered by Labrador CMS