Skrekktall for svenske medier – får under 10 prosent av annonsekaka

Mats With Greger
nyhetsstudio

Nyhetsmedier i Sverige mister annonseinntekter til teknologigiganter. Nå får de under ti prosent av annonsekaka, ifølge Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). Det skriver svenske Journalisten.

På 15 år har de mistet nær tre fjerdedeler av annonseinntektene sine til selskaper som Meta, Google og TikTok, viser skrekktallene.

I 2008 sto nyhetsmediene for 37 prosent av annonsemarkedet, men i 2024 falt andelen for første gang under ti prosent. Samtidig gikk de store sosiale mediene forbi både TV og strømmetjenester.

Totalt har annonseinntektene til svenske nyhetsmedier falt fra 12,2 milliarder kroner i 2008 til 3,3 milliarder i fjor. Prognosen for 2025 og 2026 peker på ytterligere nedgang. Det eneste lyspunktet er økt annonsering i podkaster og nettvideo, skriver svenske Journalisten.

Powered by Labrador CMS