Annonser: Sosiale medier vokser – til tross for kritikk

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Sosiale medier fortsetter å vokse som annonsekanal, viser nye tall fra Mediebyråforeningens mediebarometer for tredje kvartal. 

Kategorien økte med 7,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og står nå for 12,2 prosent av de totale medieinvesteringene via norske mediebyråer.

– Det er fascinerende at sosiale medier fortsatt trekker jevnt oppover til tross for all kritikk og fokus på viktigheten av norske publisister, sier Jonas Buskop, investeringsdirektør i Omnicom Media Group, i en pressemelding.

Investeringsdirektør Jonas Buskop i Omnicom Media Group og daglig leder Camilla Gåre i Mediebyråforeningen.

Ifølge Buskop er veksten et uttrykk for at annonsørene fortsatt prioriterer kanaler som gir bred rekkevidde og presis målretting – selv om debatten om plattformenes samfunnsansvar og innflytelse på medieøkonomien har tiltatt.

Totalt viser mediebarometeret en samlet vekst i medieinvesteringene på 2,5 prosent hittil i år. TV og utendørsannonsering vokser mest, mens display-annonsering ligger stabilt sammenlignet med i fjor, ifølge Mediebyråforeningen.

Powered by Labrador CMS