Tydelig skille mellom aktive og passive nyhetsbrukere

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

En ny amerikansk studie peker på et økende skille mellom aktive og passive nyhetskonsumenter, skriver Semafor.

Undersøkelsen er utført av analyseselskapet Global Strategy Group og omfatter flere tusen registrerte velgere.

Ifølge rapporten regnes over 40 prosent av velgerne som «passive» – personer som lar nyhetene finne dem, i stedet for selv å oppsøke dem. De mest aktive nyhetsbrukerne er oftest eldre, politisk engasjerte og følger kabel-TV-kanaler som CNN og MSNBC. 

Blant disse beskriver 67 prosent av «sterke demokrater» og 64 prosent av «MAGA-republikanere» seg som aktive nyhetskonsumenter.

De passive brukerne er i hovedsak yngre velgere i generasjon Z, som sjelden ser direktesendt TV og henter mesteparten av sin informasjon fra sosiale medier.

– Denne gruppen får i økende grad sitt verdensbilde gjennom algoritmestyrte plattformer, sier Will Jordan, en av forskerne bak studien, til Semafor.

Jordan mener funnene bidrar til å forklare hvorfor negative nyhetssaker ikke nødvendigvis påvirker politiske holdninger: Informasjonen når rett og slett ikke frem. 

Powered by Labrador CMS