Dokumenter: Meta tjener milliarder på svindelannonser

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Meta har internt anslått at rundt ti prosent av selskapets omsetning i 2024 – tilsvarende 16 milliarder dollar – kom fra annonser for svindel og ulovlige varer, ifølge interne dokumenter Reuters har fått tilgang til.

I snitt skal plattformene ha vist 15 milliarder svindelannonser daglig.

Ifølge Reuters ble mange av annonsørene identifisert som mistenkelige av Metas egne systemer, men bare de som ble vurdert som minst 95 prosent sikre svindlere ble utestengt. Annonsører med lavere risiko ble i stedet ilagt høyere annonsepriser – en praksis selskapet internt kalte «penalty bids».

Metas talsperson Andy Stone sier til Reuters at dokumentene «gir et selektivt og fordreid bilde» av selskapets arbeid mot svindel, og at tallene som anslo 10,1 prosent av inntektene som ulovlige, var «grove og overinkluderende».

Powered by Labrador CMS