MBL fornyer Årets mediepriser

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har gjort en omfattende revisjon av Årets mediepriser. Antall kategorier kuttes kraftig, kriteriene spisses og alle prisene blir plattformuavhengige, skriver MBL på egen nettside.

Antall priskategorier reduseres fra 20 til åtte, hvor tre deles inn i lokale og nasjonale priser. Samfunnsnytte, relevans og kvalitet blir overordnede kriterier, og det åpnes for maksimalt fem nominerte i hver kategori.

– Vi har vært opptatt av å lytte til bransjen. Denne prosessen har gitt oss verdifull innsikt i hvilke kvaliteter det er viktig å løfte frem. Målet er å gjøre prisene mer relevante for dagens og morgendagens medievirkelighet, sier prosjektleder i MBL, Trine Ohrberg, til egen nettside

Ifølge MBL er fornyelsen basert på innspill fra mediehus og konsern, samt kartlegging av tilsvarende priser nasjonalt og internasjonalt. Prisene skal i større grad belønne journalistikk med dokumentert effekt og tydelig samfunnsrelevans, uavhengig av plattform, størrelse eller utgiver.

Årets mediepriser deles ut i Bergen 6. mai 2026.

Powered by Labrador CMS